Európa ablaka a Világegyetemre

Artist impression of the E-ELTAz ESO jelentős szaktudást gyűjtött a nagyméretű csillagászati távcsövek tervezésében, kiépítésében, és üzemeltetésében. A VLT napjaink legfejlettebb földi optikai távcsöve, mely számos tudományos áttörést tett lehetővé.

Ez a szaktudás adja az alapját a erőfeszítéseknek, hogy kifejlesszék az európai csillagászoknak szánt Extremely Large Telescope-ot. A tervek első változata 2006 végére készült el. A létesítmény végső terve, mely egy 57 milliárd eurós tanulmány és az E-ELT obszervatórium jövendő évtizedbeli elindítását tűzi ki célul még elkészítés alatt áll. Ezen tervezési tevékenységeken túl több mint harminc európai tudományos intézet, valamint high-tech vállalatok vizsgálják a nagy távcsövek technológiai lehetőségeit az EU 6. és 7. Keretprogramja részeként, amelyeket az Európai Bizottság támogat. Az E-ELT csúcstechnológiás, nagy presztízsű tudományos célú projekt, mely több innovatívfejlesztést is magában foglal. Számos lehetőséget kínál technológiák kiválására, átadására, ugyanakkor kifizetődő alkalom, hogy az európai ipar új, látványos formában bemutatkozhasson.

Az E-ELT már elnyerte az európai tudományos közösség széleskörű támogatását. Ez a vállalkozás az egyetlen optikai csillagászati projekt, melyet az Európai Stratégiai Fórum az Infrastruktúra kutatásokhoz kiválasztott. Ezen kívül kiemelkedően helyet foglal el az ASTRONET Európai Csillagászati Infrastrukturális tervekben.

Az E-ELT mint húzóprojekt javítani fogja Európa tudományos, technológiai és ipari profliját.

Back            Next