A Rendkívül Nagy Teleszkóp (Extremely Large Telescope) ELT

Az égboltra néző legnagyobb szem a világon

Az extrém nagy távcsövek építése szerte a világon a földi csillagászat kiemelt prioritásai közé tartozik. Nagymértékben hozzájárulnak tudásunk bővítéséhez, és alapos vizsgálatokat tesznek lehetővé olyan témákban, mint bolygók távoli csillagok körül, az univerzum első objektumai, szupernagy tömegű fekete lyukak, és az univerzumot domináló sötét anyag és sötét energia természete és eloszlása. Az ESO-közösség 2005 óta dolgozik ipari partnereivel egy extrém nagy optikai/infravörös teleszkóp kifejlesztésén.

Az ELT-nek (Rendkívül Nagy Teleszkóp) nevezett, forradalmian koncepciójú, földfelszíni távcső 39 méteres főtükröt tartalmaz, ezáltal a világ legnagyobb távcsöve lesz az optikai és közeli infravörös tartományban, vagyis a valaha volt „legnagyobb szem”, ami az égre néz.

Az ELT programot 2012-ben fogadták el, és az építés 2014-ben kapott zöld utat. A távcső alapkőletételét Chile elnöke is megtisztelte, 2017 májusában. Az „első fényt” 2024-re tervezik.

Az ELT-ről szóló legfrissebb hírek és sajtóközlemények ezen a linken olvashatók.

Az ELT tudományos lehetőségei

Az ELT korunk legnagyobb tudományos kérdéseit fogja vizsgálni, számos területen törekedve elsőségre. Ilyen például a távoli csillagok körül, a „lakhatósági zónában” keringő, Föld-szerű bolygók megtalálása, ami a modern megfigyelő csillagászat „szent grálja”. Az ELT „galaktikus archeológiát” is fog végezni a szomszédos galaxisok csillagpopulációit vizsgálva, valamint alapvető hozzájárulás várható a kozmológia területén is azáltal, hogy a galaxisok első csillagait, illetve a sötét anyagot és sötét energiát is részletesen vizsgálhatjuk majd. Ezen túlmenően a csillagászok a váratlanra is felkészülnek – új és előre nem látható kérdések is minden bizonnyal felmerülnek az ELT felfedezéseivel kapcsolatban.

Tudományos célok

Általános célú, extrém nagy apertúrájú optikai/infravörös teleszkóp. Néhány a vizsgálandó területek közül: nagy vöröseltolódású galaxisok, csillagkeletkezés, exobolygók és protoplanetáris rendszerek.

Élőkép

Kövesse a Cerro Armazones történéseit a Cerro Paranalon felállított kamera segítségével. Napközben óránként frissítve. Nagyításért kattintson a képre.

Még több információ a Rendkívül Nagy Távcsőről