Az ELT koncepciója

Artist impression of the ELTAz ELT főtükre 39 méter átmérőjű, ami a telehold egytizedének megfelelő terület egyidejű megfigyelését teszi lehetővé az égen. Az eszköz öt tükörből álló, forradalmian új optikai elrendezéssel épül meg, ami kivételes képminőséget fog eredményezni. A főtükör 798 darab 1,4 méter széles darabból fog állni, de ezek mindegyike mindössze 50 mm vastag lesz. Az optikai tervek hatalmas, 4 méter átmérőjű segédtükör alkalmazását írják elő, ami önmagában nagyobb lesz, mint bármely La Silla-i ESO-távcső főtükre.

A távcső integráns részét képezik az adaptív optikát biztosító tükrök, amik a csillagok képének légköri turbulencia által okozott elmosódását fogják kiküszöbölni. Az egyik ilyen tükör több mint 5000 aktív elemmel lesz alátámasztva, másodpercenként akár ezerszer is meg tudja változtatni a tükör alakját.

A teleszkópot számos tudományos műszerrel fogják felszerelni. Ezek között néhány perc alatt váltani lehet. A távcsövet és a kupolát is gyorsan lehet mozgatni, annak érdekében, hogy egy-egy új megfigyelés minél hamarabb megkezdődhessen.

Az optikaitól a középinfravörös hullámhossztartományokat átfogó széles spektrum lehetővé teszi, hogy a tudósok a távcső méretéből adódó előnyöket a lehető legteljesebb mértékben kihasználhassák.