Optikai és infravörös csillagászati égboltfelmérő távcsövek

A VISTA – a Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy nevű távcső az ESO Paranal Obszervatóriumához tartozik. A VISTA közeli infravörös hullámhossztartományban működik, és ez a világ legnagyobb égboltfelmérő távcsöve. A nagy tükörátmérő, a nagy látómező és a rendkívül érzékeny detektorok teljesen új képet mutatnak a déli égboltról.

A távcső az ESO Nagyon Nagy Távcső (Very Large Telescope, VLT) műszeregyüttesének otthont nyújtó hegycsúcs közvetlen szomszédságában helyezkedik el, így osztoznak a rendkívüli asztroklímán.

A VISTA főtükrének főtükrének átmérője 4,1 méter. Fotós analógiával a távcső olyan, mintha egy 67 megapixeles, 13 000 milliméteres, f/3,25-ös nyílásviszonyú tükörobjektíves digitális kamera lenne.

A távcső lelke egy hatalmas, háromtonnás kamera, amelyben 16 csúcstechnológiájú infravörös detektor működik.

A VISTA tudományos lehetőségei

A VISTA teljes távcsőidejét az égbolt szisztematikus feltérképezésének szentelik, és az első ötéves működésének legnagyobb részében hat publikus felmérésen dolgoztak vele. Ezek közül néhány az égbolt egy kisebb szeletét figyeli meg hosszú időn keresztül, hogy rendkívül halvány égitesteket is detektálhassanak, míg mások a teljes déli égboltot feltérképezik. A megfigyelések eredményeként olyan hatalmas adatbázisok készülnek, amelyeket számtalan csillagászati kutatási projekt fog hasznosítani a saját Naprendszerünk kis égitestjeinek vizsgálatától a sötét anyag és sötét energia természetének kozmológiai léptékű kutatásáig. A saját galaxisunkon belül is számos új égitestet fedez fel a VISTA, miközben a sötét anyag természetével kapcsolatos elméleteket tesztel. A VISTA adatainak alapján a csillagászok a teljes megfigyelhető világegyetem 5%-áról lesznek képesek háromdimenziós térképet alkotni. A távolabbi vidékeken a VISTA hatékonyan lesz képes kvazárokat felfedezni, és tanulmányozhatja a galaxisok és galaxishalmazok fejlődését is. A sötét energiát a nagyon távoli galaxishalmazok vizsgálata révén kutatja.

A VISTA-t az Egyesült Királyság 18 egyetemének társulása által létrehozott, a Queen Mary, Londoni Egyetem által vezetett konzorcium tervezte és építette, és az Egyesült Királyság ESO-csatlakozási hozzájárulásának a részét képezte. A tervezési és építési projektet az Egyesült Királyság Tudományos és Technológiai Berendezések Tanácsának ( Science and Technology Facilities Council) Csillagászati Technológiai Központja (ATC) vezényelte le.

A távcsövet az ESO előzetesen 2009. december 10-én fogadta be, jelenleg pedig az ESO működteti.

Tudományos célok

Égboltfelmérés. Változócsillagok, mélységi vizsgálatok, barna törpék, távoli naprendszerbeli égitestek (TNO-k, KBO-k).

További információk a VISTA-ról