Pressmeddelande

En närmare titt på Toby jug-nebulosan

9 oktober 2013,

ESO:s teleskop VLT (Very Large Telescope) har tagit en spektakulär och detaljerad bild av Toby jug-nebulosan, ett moln av gas, stoft och damm som omger en röd jättestjärna. Bilden visar nebulosans karaktäristiska form, vilken den fått sitt namn från, och liknar en liten kanna med ett handtag.

Ungefär 1200 ljusår från jorden i den sydliga stjärnbilden Kölen ligger Toby jug-nebulosan, med katalognamnet IC 2220, som är ett exempel på en reflektionsnebulosa. Det är ett moln av gas och stoft som lyses upp inifrån av en stjärna med beteckning HD 65750. Denna röda jättestjärna är fem gånger tyngre än vår egen sol men har nått mycket längre i sin livscykel, trots sin relativs sett unga ålder på ungefär 50 miljoner år [1].

Nebulosan skapades av stjärnan som förlorar delar av sitt material ut i den omgivande rymden, vilket bildar ett moln av gas och stoft allt eftersom materialet kyls av. Stoftet består av grundämnen som kol och enkla, värmebeständiga ämnen som titaniumdioxid och kalciumoxid (bränd kalk). I just detta moln har detaljerade studier med infraröda teleskop visat att kiseldioxid (silikat) är det ämne som reflekterar mest av stjärnans ljus.

IC 2220 är synlig eftersom stjärnans ljus reflekteras mot stoftkornen. Denna himmelska fjäril är nästan helt symmetrisk och mäter ungefär ett ljusår tvärsöver. Den fas som stjärnan genomgår är kort och därför är sådana objekt ovanliga.

Röda jättar är åldrade stjärnor som närmar sig de sista stegen i sin utveckling. De har nästan gjort slut på sina förråd av väte, vilket är bränslet som behövs för reaktionerna som pågår under större delen av stjärnans liv. Detta gör att stjärnans atmosfär börjar expandera enormt. Stjärnor som HD 65750 förbränner även helium i ett skal utanför kärnan av kol och syre, och ibland finns även ett skal av väte närmare stjärnans yta.

Miljarder år in i framtiden kommer vår sol också att svälla upp till en röd jätte. Man förväntar sig att solens atmosfär kommer att sträcka sig längre ut än jordens nuvarande bara, och då sluka alla de inre planeterna. Men redan innan kommer jorden att ligga dåligt till. Den ökade strålningen och de starka vindarna från solen som kommer att ske tillsammans som den blåses upp kommer att förstöra allt liv på jorden och förånga allt vatten i haven, innan hela planeten till slut smälter.

De brittiska astronomerna Paul Murdin, David Allen och David Malin gav IC 2220 smeknamnet Toby jug nebulosan, därför att dess form liknar en gammal engelsk dryckeskärl med namnet toby jug, vilka de kom ihåg från sin ungdom.

Den här bilden producerades som en del av ESO:s program Cosmic Gems [2].

[1] Tyngre stjärnor lever sina liv mycket snabbare än mindre massiva stjärnor, som solen, vars liv mäts i miljarder, istället för miljoner år.

[2] ESO:s ”Cosmic Gems”-program (namnet motsvarar “Kosmiska pärlor” på svenska) syftar till att producera astronomiska bilder för undervisning och för att väcka allmänhetens intresse. I detta program används observationstid som annars gått till spillo eftersom väderförhållandena ansetts vara för dåliga för vetenskapliga observationer. Istället tar man bilder på intressanta, spännande eller visuellt tilltalande objekt. Data görs även tillgängligt för professionella astronomer genom ESO:s vetenskapliga arkiv.