Comunicati Stampa 2009

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso0930it — Foto Comunicato Stampa
La Nebulosa che ne contiene Tre
26 Agosto 2009: Oggi l’ESO ha reso pubblica una nuova immagine della Nebulosa Trifida, che ci mostra perche’ questa nebulosa rimane una favorita consolidata degli astronomi sia amatoriali che professionali. Questa massiccia fabbrica di stelle si chiama cosi’ a causa delle scure fasce di polvere che dividono il suo cuore ardente in tre parti ed e’ una rara combinazione di tre tipi di nebulosa, che rivelano lo splendore di stelle appena formate e presagiscono la nascita di nuove stelle.
eso0929it — Foto Comunicato Stampa
Uno Sguardo alle Culle Infernali di Soli e Sistemi Solari
19 Agosto 2009: Le nuove immagini rilasciate oggi dall’ESO scavano nel cuore di una nebulosa cosmica, RCW 38, una regione affollata di stelle e sitemi planetari in fase di formazione. In questa zona, giovani stelle titaniche bombardano soli e pianeti appena nati con venti potenti e luce fiammeggiante. Stelle massiccie e dalla vita breve, che esplodono come supernovae le aiutano in questo compito devastante. In alcuni casi, questo attacco energetico ha modellato la materia che infine puo’ formare nuovi sistemi solari, Gli scienziati pensano che il nostro Sistema Solare sia emerso da un ambiente drammatico simile a questo.
eso0928it — Foto Comunicato Stampa
Un doppio motore per una nebulosa
05 Agosto 2009: L’ESO ha appena rilasciato una nuova stupefacente imagine di un gruppo di stelle in direzione della costellazione Carina (la Carena). Questa veduta incredibile risplende di un turbinio di stelle di tutti i colori e luminosita’, alcune su uno sfondo di nuvole di polveri e gas. Una delle stelle nel centro, HD 87643 e’ insolita ed e’ stata ampiamente studiata da parecchi telescopi dell’ESO, tra cui l’interferometro Very Large Telescope Interferometer (VLTI). Cosi’ si e’ riusciti a capire che questa stella, circondata da una complessa nuvola estesa che e’ il risultato di violente emissioni precedenti, ha una compagna. Le interazioni di questo sistema binario di stelle, circondato da un disco di polveri, potrebbe essere il motore che alimenta questa nebulosa eccezionale.
eso0927it — Comunicato Stampa Scientifico
Le più nitide immagini di Betelgeuse mai ottenute finora svelano in che modo le stelle supergiganti perdano massa
29 Luglio 2009: Due gruppi indipendenti di astronomi hanno ottenuto mediante diverse tecniche d’avanguardia applicate al Very Large Telescope dell’ESO le immagini più nitide mai realizzate finora della stella supergigante Betelgeuse. Le immagini mostrano che la stella ha una vasta piuma di gas, quasi grande quanto il nostro sistema solare, e una bolla gigantesca sulla sua superficie. Queste scoperte forniscono indizi importanti che aiutano a spiegare come questi colossi stellari riescano a perdere materiale a un ritmo così rapido.
eso0926it — Foto Comunicato Stampa
Un’aquila di dimensioni cosmiche
16 Luglio 2009: Oggi, l’ ESO ha rilasciato una nuova meravigliosa immagine del cielo intorno alla Nebulosa dell’Aquila, una culla di stelle dove ammassi di stelle nascenti scolpiscono enormi colonne di polveri e gas.
eso0925it — Foto Comunicato Stampa
Nuovo ritratto dei brillanti acquerelli della Nebulosa Omega
07 Luglio 2009: La Nebulosa Omega, una zona di formazione stellare dove le stelle nascenti illuminano e scolpiscono una vasta fantasia pastello di polveri e gas, è mostrata in tutta la sua gloria in una nuova immagine dell’ESO.
eso0924it — Foto Comunicato Stampa
La nuova guida degli astronomi alla galassia: pubblicata la più grande mappa delle polveri fredde
01 Luglio 2009: Gli astronomi hanno divulgato un nuovo atlante senza precedenti delle regioni interne della Via Lattea, la galassia in cui viviamo, costellato da migliaia di densi nodi di polvere cosmica fredda che non erano mai stati scoperti prima — questi nodi sono i potenziali luoghi di nascita di nuove stelle. La survey, ottenuta utilizzando osservazioni del telescopio APEX in Cile, è la più grande mappa di polveri fredde mai fatta fino ad ora, e si dimostrerà una mappa inestimabile per le osservazioni che verranno effettuate con il futuro telescopio ALMA, così come per quelle del telescopio spaziale ESA Herschel, lanciato poco tempo fa.
eso0923 — Comunicato Stampa Scientifico
Milky Way's super-efficient particle accelerators caught in the act
25 Giugno 2009: Thanks to a unique "ballistic study" that combines data from ESO's Very Large Telescope and NASA's Chandra X-ray Observatory, astronomers have now solved a long-standing mystery of the Milky Way’s particle accelerators. They show in a paper published today on Science Express that cosmic rays from our galaxy are very efficiently accelerated in the remnants of exploded stars.
eso0922 — Comunicato Stampa Organizzazione
World's fastest and most sensitive astronomical camera
18 Giugno 2009: The next generation of instruments for ground-based telescopes took a leap forward with the development of a new ultra-fast camera that can take 1500 finely exposed images per second even when observing extremely faint objects. The first 240x240 pixel images with the world's fastest high precision faint light camera were obtained through a collaborative effort between ESO and three French laboratories from the French Centre National de la Recherche Scientifique/Institut National des Sciences de l'Univers (CNRS/INSU). Cameras such as this are key components of the next generation of adaptive optics instruments of Europe's ground-based astronomy flagship facility, the ESO Very Large Telescope (VLT).
eso0921 — Comunicato Stampa Scientifico
Stellar family in crowded, violent neighbourhood proves to be surprisingly normal
04 Giugno 2009: Using ESO’s Very Large Telescope, astronomers have obtained one of the sharpest views ever of the Arches Cluster — an extraordinary dense cluster of young stars near the supermassive black hole at the heart of the Milky Way. Despite the extreme conditions astronomers were surprised to find the same proportions of low- and high-mass young stars in the cluster as are found in more tranquil locations in our Milky Way.
eso0920 — Comunicato Stampa Organizzazione
Most Efficient Spectrograph to Shoot the Southern Skies
25 Maggio 2009: ESO’s Very Large Telescope — Europe’s flagship facility for ground-based astronomy — has been equipped with the first of its second generation instruments: X-shooter. It can record the entire spectrum of a celestial object in one shot — from the ultraviolet to the near-infrared — with high sensitivity. This unique new instrument will be particularly useful for the study of distant exploding objects called gamma-ray bursts.
eso0919 — Comunicato Stampa Scientifico
Giant Galaxy Messier 87 finally sized up
20 Maggio 2009: Using ESO's Very Large Telescope, astronomers have succeeded in measuring the size of giant galaxy Messier 87 and were surprised to find that its outer parts have been stripped away by still unknown effects. The galaxy also appears to be on a collision course with another giant galaxy in this very dynamic cluster.
eso0918 — Comunicato Stampa Organizzazione
First two ALMA antennas successfully linked
06 Maggio 2009: Scientists and engineers working on the world's largest ground-based astronomical project, the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), have achieved another milestone — the successful linking of two ALMA astronomical antennas, synchronised with a precision of one millionth of a millionth of a second — to observe the planet Mars. ALMA is under construction by an international partnership in the Chilean Andes.
eso0917 — Comunicato Stampa Scientifico
The Most Distant Object Yet Discovered in the Universe
28 Aprile 2009: ESO's Very Large Telescope has shown that a faint gamma-ray burst detected last Thursday is the signature of the explosion of the earliest, most distant known object in the Universe (a redshift of 8.2). The explosion apparently took place more than 13 billion years ago, only about 600 million years after the Big Bang.
eso0916 — Comunicato Stampa Scientifico
Solar wind tans young asteroids
22 Aprile 2009: A new study published in Nature this week reveals that asteroid surfaces age and redden much faster than previously thought — in less than a million years, the blink of an eye for an asteroid. This study has finally confirmed that the solar wind is the most likely cause of very rapid space weathering in asteroids. This fundamental result will help astronomers relate the appearance of an asteroid to its actual history and identify any after effects of a catastrophic impact with another asteroid.
eso0915 — Comunicato Stampa Scientifico
Lightest exoplanet yet discovered
21 Aprile 2009: Well-known exoplanet researcher Michel Mayor today announced the discovery of the lightest exoplanet found so far. The planet, “e”, in the famous system Gliese 581, is only about twice the mass of our Earth. The team also refined the orbit of the planet Gliese 581 d, first discovered in 2007, placing it well within the habitable zone, where liquid water oceans could exist. These amazing discoveries are the outcome of more than four years of observations using the most successful low-mass-exoplanet hunter in the world, the HARPS spectrograph attached to the 3.6-metre ESO telescope at La Silla, Chile.
eso0914 — Foto Comunicato Stampa
Two Galaxies for a Unique Event
04 Aprile 2009: To celebrate the 100 Hours of Astronomy, ESO is sharing two stunning images of unusual galaxies, both belonging to the Sculptor group of galaxies. The images, obtained at two of ESO’s observatories at La Silla and Paranal in Chile, illustrate the beauty of astronomy.
eso0913 — Comunicato Stampa Organizzazione
ESO takes the public on an astronomical journey “Around the World in 80 Telescopes”
30 Marzo 2009: A live 24-hour free public video webcast, “Around the World in 80 Telescopes”, will take place from 3 April 09:00 UT/GMT to 4 April 09:00 UT/GMT, chasing day and night around the globe to let viewers “visit” some of the most advanced astronomical telescopes on and off the planet. The webcast, organised by ESO for the International Year of Astronomy 2009 (IYA2009), is the first time that so many large observatories have been linked together for a public event.
eso0912 — Comunicato Stampa Organizzazione
ESO’s First Observatory Celebrates 40th Anniversary
24 Marzo 2009: ESO’s La Silla Observatory, which is celebrating its 40th anniversary, became the largest astronomical observatory of its time. It led Europe to the frontline of astronomical research, and is still one of the most scientifically productive in ground-based astronomy.
eso0911 — Foto Comunicato Stampa
A Curious Pair of Galaxies
16 Marzo 2009: The ESO Very Large Telescope has taken the best image ever of a strange and chaotic duo of interwoven galaxies. The images also contain some surprises — interlopers both far and near.
Risultati 21 a 40 di 50