Pressemeddelelse

Vælg hvad VLT skal observere og Tweet dig vej til VLT!

To store konkurrencer i forbindelse med ESOs 50 års jubilæum

8. august 2012

ESO bygger og driver nogle af de mest avancerede teleskoper på Jorden, herunder Very Large Telescope (VLT) på Paranal-observatoriet. Disse enorme maskiner har gjort mange fascinerende opdagelser om Universet. Nu kan du, for første gang i dets historie, bestemme hvad VLT skal observere eller endda vinde en fantastisk rejse til Chiles betagende Atacama-ørken og selv hjælpe med at udføre observationerne.

Den første af vores to jubilæums-konkurrencer kaldes Vælg hvad VLT skal observere.

Normalt skal astronomer udarbejde en detaljeret plan lang tid i forvejen, der beskriver, hvorfor de ønsker ar bruge VLT, og kun en lille brøkdel af dem får chancen. Men for dig bliver det noget nemmere.

ESO har allerede på forhånd udvalgt nogle interessante himmellegemer, der er synlige på himlen på dagen for ESOs 50 års jubilæum – den 5. oktober 2012 – og passer ind i VLTs synsfelt [1]. Alt hvad du skal gøre er at stemme på det objekt, du bedst kan lide. Det objekt, der får flest stemmer, vil blive observeret med VLT på ESOs 50 års jubilæumsdag – den 5. oktober 2012.

Vi vil trække en vinder samt ti øvrige blandt de, der stemmer (du behøver ikke have stemt på det vindende objekt). Vinderen vil modtage en af de nyeste iPads og de ti øvrige vil modtage ESO-produkter, herunder bøger, dvd’er og andre godter.

Dernæst, hvad med et besøg på VLT, for at hjælpe med observationerne af det vindende objekt?

For at få chancen for det, skal du deltage i vores anden konkurrence, der kaldes Tweet dig vej til VLT! Vi inviterer dig til at tweete (på ethvert af de officielle sprog i ESOs medlemslande) og fortælle grunden til, at du gerne vil besøge VLT på ESOs Paranal-observatorium. Et panel af dommere vil vælge den heldige vinder, der vil blive tilbudt en tur til Chile inklusiv rejse og ophold. Vinderen vil få mulighed for at besøge VLT på tidspunktet for ESOs 50 års jubilæum den 5. oktober 2012 og være den, der observerer det udvalgte objekt fra konkurrencen Vælg hvad VLT skal kigge på. Som en del af vores jubilæum vil observationerne også blive streamet live til seere over hele verden.

Deadline for begge konkurrencer er den 31. august 2012 kl. 23:59:59 dansk sommertid. Detaljerede oplysninger og regler for begge konkurrencer er tilgængelige på ESOs hjemmeside.

[1] VLT er ligesom en meget kraftig telelinse, så dets synsfelt er meget lille. Det betyder, at et stort objekt som Oriontågen eller Carinatågen vil være for stort til, at VLT kan fange det på en optagelse. For at hjælpe dig har ESO lavet nogle sort/hvid-billeder af objekter på afstemningssiden, ved at bruge ældre billeder fra Digitized Sky Survey. Selvfølgelig vil det endelige VLT-billede se meget bedre ud end sort/hvid-billederne.

I år 2012 er der 50-års jubilæum for grundlæggelsen af det Europæiske Syd Observatorium (ESO). ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 40 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.