Citplanētas

Planētu meklēšana ārpus mūsu Saules sistēmas

"Niecīgos signālus, ko atklājis HARPS, vairums no šodien pieejamiem spektrogrāfiem nebūtu spējuši atšķirt no 'parastā trokšņa'."

Mišels Majors (Michel Mayor) no Ženēvas observatorijas, pirmās citplanētas līdzatklājējs ap galvenās secības zvaigzni.

Planētu meklēšana ārpus mūsu Saules sistēmas sastāda pamatelementu jautājumam, kas iespējams, ir cilvēcei visbūtiskākais: vai pastāv dzīvība citur Visumā? ESO observatorijas ir aprīkotas ar unikālu instrumentu arsenālu, lai atrastu, pētītu un izsekotu t.s. „citplanētas”.

Izmantojot Ļoti lielo teleskopu VLT, astronomi pirmo reizi varēja ievērot vāju planētas blāzmu ārpus mūsu Saules sistēmas, iegūstot pirmo citplanētas attēlu. Šī jaunā pasaule ir milzis kādas piecas reizes masīvāka par Jupiteru. Šis novērojums iezīmē pirmo nozīmīgāko soli ceļā uz vienu no svarīgākajiem mērķiem mūsdienu astrofizikā: raksturot milzu fizikālo struktūru un ķīmisko sastāvu un, galu galā, Zemei līdzīgām planētām. Skatīt ESO Paziņojumu presei eso0507.

Ar HARPS, augstas precizitātes radiālo ātrumu planētu meklētāju, astronomi atklāja veselas četras planētas, riņķojot ap tuvējo zvaigzni, ar masām mazākām par Neptūna, ieskaitot divu Zemes masu planētu − mazāko, kāda jebkad atklāta, − un septiņu Zemes masu planētu, kas uzturas šīs zvaigznes apdzīvojamības zonā. Šī planēta apriņķo savu saimniekzvaigzni aptuveni 66 dienās. Astronomi uzskata, ka šī planēta ir okeānu pārklāta – viena ūdenspasaule. Šis atklājums iezīmē novatorisku rezultātu to planētu meklēšanā, kas varētu uzturēt dzīvību. Skatīt ESO Zinātnes paziņojumu eso0915.

Cits teleskops Lasiljā, izmantojot inovatīvu metodi gaismas noliecei gravitācijas laukā, t.s. mikrolēca, darbojas kā teleskopu tīkla daļa pāri zemeslodei. Šī sadarbība atklāja jaunu citplanētu, ievērojami līdzīgāku Zemei nekā jebkura cita līdz šim atrastā planēta. Planēta, kas ir tikai kādas piecas reizes masīvāka par Zemi, apriņķo savu vecāku zvaigzni aptuveni 10 gados, un visai noteikti tai ir klinšaina vai ledaina virsma. Skatīt ESO Zinātnes paziņojumu eso0603.

Speciāla brošūra par citplanētām ir pieejama (angļu valodā).