Melnais caurums mūsu Galaktikas centrā

"Mums vajadzēja vēl asākus attēlus, lai izšķirtos par jautājumu, vai kaut kas cits, izņemot melno caurumu, varētu būt iespējams, un mēs paļāvāmies uz ESO VLT, lai sagādātu tos. Tagad patiešām ir sākusies novērojamo melno caurumu fizikas ēra!"

Reinhards Gencels (Reinhard Genzel), Maksa Planka Ārpuszemes fizikas institūta direktors

Kas atrodas Piena Ceļa vidū? Jau kopš laba laika astronomiem ir bijušas aizdomas, ka melnais caurums slēpjas mūsu Galaktikas sirdī, bet nevarēja būt pārliecināti. Taču pēc 15 gadu regulāras Galaktikas centra pārraudzības ar ESO teleskopiem Lasiljas Paranala observatorijā zinātnieki beidzot ieguva pārliecinošu pierādījumu.

Zvaigznes Piena Ceļa centrā atrodas tik tuvu viena otrai, ka īpašas attēlu apstrādes metodes tādas kā adaptīvā optika bija nepieciešamas, lai palielinātu VLT izšķirtspēju. Astronomi varēja novērot atsevišķas zvaigznes ar vēl nebijušu precizitāti, kā tās pārvietojās ap Galaktikas centru. To ceļi pārliecinoši parādīja, ka tām jāriņķo supermasīva melnā cauruma milzīgās gravitācijas tvērienā, kas gandrīz trīs miljoni reižu masīvāks par mūsu Sauli. VLT novērojumi arī atklāja infrasarkanās gaismas uzliesmojumus regulāros intervālos no šī apgabala. Kaut gan precīzais šīs parādības cēlonis paliek nezināms, novērotāji ir rosinājuši, ka šis melnais caurums strauji vērpjas. Lai kas arī tur notiek, melno caurumu dzīve nav pilnīgs miers un klusums. Skatīt ESO Paziņojumus presei eso0846, eso0226 un eso0330.

Astronomi arī izmanto VLT, lai ielūkotos citu galaktiku centros ārpus mūsu pašu, kur atkal atrod skaidras supermasīvo melno caurumu pazīmes. Aktīvajā galaktikā NGC 1097 varēja ar nebijušu asumu redzēt sarežģītu tīklu ar šķiedrveidīgu spirāli, kas veda līdz galaktikas centram, iespējams, pirmo reizi piedāvājot detalizētu priekšstatu par masas plūsmu no galaktikas galvenās daļas līdz pat pašām beigām šajā galaktikas kodolā. Skatīt ESO Paziņojumus presei eso0109, eso0319, eso0414, eso0529 un preses foto eso0534.