APEX

Sasniedzot jaunas virsotnes submilimetru astronomijā

The APEX TelescopeESO izmanto Atakamas submilimetru teleskopu APEX (Atacama Pathfinder Experiment – Atakamas Pirmatklājējs eksperiments), kas atrodas vienā no augstākajām novērošanas vietām uz Zemes, 5100 metru augstumā Čahnantura līdzenumā (Llano de Chajnantor) Čīles Atakamas apvidū.

APEX ir 12 metru diametra radioteleskops, kas paredzēts milimetru un submilimetru viļņu garumiem − starp infrasarkano gaismu un radioviļņiem. Submilimetru astronomija atver logu uz auksto, putekļaino un tālo Visumu, bet ūdens tvaiki Zemes atmosfērā stipri absorbē vājos signālus no kosmosa. Čahnantura ir ideāla vieta šādam teleskopam, jo apvidus ir viens no sausākajiem uz mūsu planētas un ir vairāk nekā 750 m augstāk kā Maunakea observatorijas Havaju salās un 2400 m augstāk nekā VLT Paranala kalnā.

The APEX TelescopeSubmilimetru astronomija ir samērā neizpētīta astronomijas pierobeža un atklāj to Visumu, ko nevar redzēt labāk pazīstamajā redzamajā vai infrasarkanajā gaismā. Tā ir ideāla, lai pētītu „auksto Visumu”: šajos viļņos gaisma spīd no milzīgajiem aukstajiem mākoņiem starpzvaigžņu telpā ar temperatūru tikai dažus desmit grādus virs absolūtās nulles. Astronomi izmanto šo starojumu, lai pētītu ķīmiskos un fizikālos apstākļus šajos molekulu mākoņos − blīvu gāzu un kosmisko putekļu apgabalus, kur jaunas zvaigznes dzimst. Novērojot redzamajā gaismā, šie Visuma apgabali bieži ir tumši un putekļu aizklāti, taču tie spoži spīd milimetru un submilimetru spektra daļā. Šī starojuma diapazons arī ir ideāls, lai pētītu kādas no agrākajām un vistālākajām galaktikām Visumā, kuru gaisma sarkanās nobīdes dēļ ir pārvirzīta uz šiem garākiem viļņu garumiem.

APEX ir lielākais submilimetru viļņu teleskops, kas darbojas dienvidu puslodē. Tā komplektā ir dažādi instrumenti, ko astronomi var izmantot savos novērojumos. Galvenais no tiem ir lielā bolometriskā kamera LABOCA (Large APEX Bolometer Camera). LABOCA izmanto režģi ar ārkārtīgi jutīgiem termometriem − t.s. bolometriem, − lai reģistrētu submilimetru starojumu. Ar gandrīz 300 pikseļiem tā ir lielākā tāda kamera pasaulē. Lai varētu atklāt sīkas temperatūras izmaiņas, ko izraisa niecīgais submillimetru starojums, katrs no šiem termometriem tiek atdzesēts līdz mazāk nekā 0.3 grādiem virs absolūtās nulles − aukstie mīnuss 272.85 grādi Celsija. LABOCA augstā jutība kopā ar tās plašo redzeslauku (trešdaļa no pilnmēness diametra) to padara par vērtīgu darbarīku submilimetru Visuma attēlošanai.

APEX ir sagatavojis ceļu, lai attīstītu Atakamas Lielo milimetru/submilimetru antenu režģi ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) – novatorisku teleskopu, ko ESO kopā ar saviem starptautiskajiem partneriem tagad būvē Čahnantura līdzenumā. APEX balstās uz ALMA projektam konstruētu prototipa antenu, un tas atradīs daudzus objektus, ko ALMA spēs daudz detalizētāk izpētīt.

APEX ir sadarbība starp Maksa Planka Radioastronomijas institūtu (MPIfR), Onsalas Kosmisko observatoriju (OSO) un ESO. ESO atbild par teleskopa darbību.

Lai iegūtu vairāk informācijas, lūdzam apmeklēt APEX vietni

Vairāk attēlu un videoklipu ir pieejami ESO multimediju arhīvā.

APEX videoklips