Eiropas Ārkārtīgi lielais teleskops E-ELT

Pasaules lielākā acs pret debesīm

Ļoti lieli teleskopi visā pasaulē tiek uzskatīti par augstākajām prioritātēm virszemes astronomijā. Tie ievērojami uzlabos astrofizikas zināšanas, pieļaujot detalizētus pētījumus tādos tematos kā planētas ap citām zvaigznēm, pirmie objekti Visumā, supermasīvie melnie caurumi un tumšās matērijas un tumšās enerģijas būtība un izplatība, kas ietekmē Visumu.

Kopš 2005. gada beigām ESO ir darbojusies kopā ar savu Eiropas astronomu un astrofiziķu kopienu, lai nospraustu mērķus jaunajam milzu teleskopam, kas būs vajadzīgs uz nākamās desmitgades vidu. Vairāk nekā 100 astronomu no visām Eiropas valstīm tika iesaistīti 2006. g., palīdzot ESO projektu pārvaldēm izstrādāt jaunu koncepciju, kurā veiktspēja, izmaksas, grafiks un risks tika rūpīgi izvērtēti.

Nodēvēta par E-ELT (European Extremely Large Telescope), šī novatoriskā jaunā virszemes teleskopa koncepcija būs ar 40 metru diametra galveno spoguli un kļūs par lielāko optisko/tuvo infrasarkano teleskopu pasaulē: „pasaules lielākā pret debesīm vērstā acs”.

Ar paredzētu darbības uzsākšanu nākamās desmitgades sākumā E-ELT ķersies klāt pie mūsdienu lielākajām zinātniskajām problēmām, mērķēdams uz vairākiem ievērojamiem pirmatklājumiem, ieskaitot iespēju izsekot Zemei līdzīgās planētas ap citām zvaigznēm „apdzīvojamības joslās”, kur dzīvība varētu pastāvēt − viens no vēl nesasniegtiem modernās novērojumu astronomijas mērķiem. E-ELT paredz arī nodarboties ar „zvaigžņu arheoloģiju” tuvējās galaktikās, kā arī veikt būtiskus ieguldījumus kosmoloģijā, izmērot visagrīnāko zvaigžņu īpašības un izpētot tumšās matērijas un tumšās enerģijas dabu. Turklāt astronomi arī paredz negaidīto − jauni un neparedzēti jautājumi noteikti radīsies no jaunajiem atklājumiem, kas tiks veikti ar E-ELT.

Vai vēlaties iegūt vairāk informācijas par šo aizraujošu projektu? Tad lūdzam izmantot satura rādītāju, lai turpinātu lasīt:

Lai iepazītu (gandrīz) visu par šo aizraujošo un prasīgo tehnisko attīstību, pārlūkojiet detalizētās E-ELT projektu lapas.

Vairāk attēlu un videoklipu ir pieejami ESO multimediju arhīvā.