Gatavojot revolūciju

Astronomija pašlaik piedzīvo zelta laikmetu. Pagājušās desmitgades atnesa pārsteidzošus atklājumus, kas uzbudināja cilvēkus no visām dzīves jomām, – pirmās planētas, kas riņķoja ap citām zvaigznēm, Visuma paātrinātā izplešanās, pāri visam vēl joprojām mīklainā tumšā matērija un tumšā enerģija.

Artist impression of the E-ELTEiropa atrodas priekšgalā visās mūsdienu astronomijas jomās, it sevišķi pateicoties labākajām virszemes iekārtām, ko piedāvā ESO, būdama izcila starpvaldību zinātnes un tehnoloģijas organizācija astronomijā. Izaicinājums ir konsolidēt un nostiprināt šo stāvokli arī nākotnē. Tas tiks panākts ar revolucionāri jaunu virszemes teleskopa koncepciju – Eiropas Ārkārtīgi lielo teleskopu E-ELT, ar sniegumu par kārtām labāku nekā pašlaik esošajām iekārtām. Šāds teleskops var galu galā radikāli izmainīt mūsu izpratni par Visumu, kā pirms 400 gadiem izdarīja Galileja teleskops.

40-metru klases Eiropas Ārkārtīgi lielais teleskops pašlaik tiek ļoti detalizēti izstrādāts. Paredz, ka lēmumu par tā celtniecību varēs pieņemt 2012. gadā ar darbības uzsākšanu nākamās desmitgades sākumā.

Teleskopa „acs” būs gandrīz puse no futbola laukuma garuma diametrā un savāks 15 reižu vairāk gaismas nekā šodienas lielākie optiskie teleskopi. Teleskopam ir novatorisks piecu spoguļu dizains, kas ietver modernizetu adaptīvo optiku, kas spēj izlabot attēlu izkropļojumus atmosfēras turbulences dēļ, tā nodrošinot attēlus 15 reižu asākus nekā no Habla kosmiskā teleskopa. Galveno spoguli izveidos no gandrīz 1000 sešstūra segmentiem.

Atpakaļ            Nākamais