Ļoti lielais teleskops (VLT)

Pasaulē modernākā redzamās gaismas astronomiskā observatorija

The ESO Very Large ArrayĻoti lielā teleskopa VLT (Very Large Telescope) komplekss ir labākais iekārtu paraugs Eiropas virszemes astronomijai trešās tūkstošgades sākumā. Tas ir pasaulē modernākais optiskais instruments, kas sastāv no četrām teleskopu vienībām ar 8.2 m diametra galvenajiem spoguļiem un četriem pārvietojamiem 1.8 m diametra palīgteleskopiem. Teleskopi var darboties kopā, lai izveidotu milzīgu interferometru VLTI (Very Large Telescope Interferometer), ļaujot astronomiem reģistrēt detaļas līdz pat 25 reizēm sīkākas nekā ar atsevišķiem teleskopiem. Gaismas kūļi tiek savienoti VLTI, izmantojot sarežģītu spoguļu sistēmu pazemes tuneļos, kur gaismas ceļi jāuztur vienādos attālumos ar mazāk nekā milimetra tūkstošdaļas kļūdu simts metru attālumā. Ar šāda veida precizitāti VLTI spēj atveidot attēlus ar leņķisko izšķirtspēju loka sekundes tūkstošdaļu, kas ir līdzvērtīgs automašīnas abu lukturu atšķiršanai Mēness attālumā.

Katru 8.2 m diametra teleskopu var izmantot arī atsevišķi. Ar vienu šādu teleskopu var iegūt ļoti blāvu debess objektu attēlus, 30. zvaigžņu lielumu sasniedzot pēc apmēram vienu stundu garas ekspozicijas. Tas atbilst iespējai redzēt objektus, kas ir četri miljardi reižu vājāki nekā tie, ko var saskatīt ar neapbruņotu aci.

Četriem lielajiem teleskopiem ir nosaukumi Antu, Kueyen, Melipal un Yepun. Lai uzzinātu vairāk par šo vārdu nozīmi, noklikšķiniet šeit.

Sīkāka pamatinformācija par VLT atrodas VLT Whitebook (angļu valodā). Šī publikācija tika izdota tiešsaistē VLT plānošanas un celtniecības posmā un tika regulāri atjaunināta līdz VLT „pirmās gaismas” novērojumu pasākumam 1998. gada maijā. Whitebook balstās uz liela skaita dokumentu un publikāciju, kas ir izstrādāti atšķirīgās jomās un līmeņos. Lūdzam ņemt vērā, ka šis dokuments vairs netiek atjaunināts.

Teleskopi un instrumenti

VLT instrumentācijas programma ir visambiciozākā programma, kāda jebkad iecerēta kādai observatorijai. Tā ietver kameras plašiem redzeslaukiem, kameras un spektrometrus, kur attēlu asumu uzlabo ar adaptīvo optiku, kā arī augstas izšķirtspējas un daudzobjektu spektrometrus, aptverot plašus spektra diapazonus no tālā ultravioletā (300 nm) līdz vidējiem infrasarkanajiem (24 mikrometru) viļņu garumiem.

Teleskopu vienības

8.2-metrīgie teleskopi atrodas kompaktās, termiski kontrolētās celtnēs, kas griežas sinhroni ar teleskopiem. Šī konstrukcija samazina jebkuru negatīvo ietekmi uz novērojumiem, piemēram, gaisa turbulence teleskopa tubusā, kas citādi varētu rasties sakarā ar izmaiņām gaisa temperatūrā un vēja plūsmā. Pirmā teleskopu vienība Antu iegāja ikdienas zinātniskajā apritē 1999. gada 1. aprīlī. Pašlaik darbojas visas četras teleskopu vienības un visi četri palīgteleskopi.

The ESO Very Large Array

Lai redzētu panorāmas skatus, noklikšķiniet uz zilajiem plankumiem!

VLT ir ieguvusi neapstrīdamu ietekmi uz novērojumu astronomiju. Tā ir pati produktīvākā virszemes iekārta, un rezultāti no tā novērojumiem tiek publicēti vidēji vairāk nekā viens zinātnisks raksts dienā. VLT ļoti ievērojami veicina, lai ESO veidotu par visproduktīvāko virszemes observatoriju pasaulē. VLT ir sekmējis jaunu atklājumu laikmetu ar vairākiem nozīmīgiem zinātniskiem pirmatklājumiem, ieskaitot pirmo citplanētas attēlu (eso0428), atsevišķas zvaigznes kustības izsekošanu ap supermasīvo melno caurumu Piena Ceļa vidienē (eso0846) un vistālāk zināmā gamma starojuma uzliesmojuma dziestošās blāzmas novērošanu.

Palīgteleskopi

Lai gan četras 8.2 metru teleskopu vienības var apvienot kā VLTI, lielākoties tos izmanto atsevišķiem novērojumiem, un tie ir pieejami interferometriskiem novērojumiem tikai ierobežotu nakšu skaitu gadā. Taču četri mazākie specializētie palīgteleskopi ATs (Auxiliary Telescopes) ir pieejami, lai ļautu VLTI darboties katru nakti.

Katra AT augšējā daļa ir apaļš korpuss, izgatavots no divām trīssegmentu grupām, ko var atvērt un noslēgt. To uzdevums ir aizsargāt jutīgo 1.8 metru teleskopu tuksneša apstākļos. Korpusu atbalsta kantains transportieris, kas arī satur elektronikas skapjus, šķidrās dzesēšanas sistēmas, gaisa kondicionēšanas agregātus, barošanas blokus un citas iekārtas. Astronomisko novērojumu laikā korpuss un transportieris tiek automātiski izolēti no teleskopa, lai nodrošinātu, ka nekādas vibrācijas netraucē datu savākšanu.

Transportieris pārvietojas pa sliedēm, tāpēc ATs var pārvietot uz 30 dažādām novērošanas vietām. Tā kā VLT interferometrs (VLTI) darbojas kā komplekss teleskops ar izmēru kas tikpat plašs kā teleskopu novietojuma vietas, ATs novietojumu maiņa dod iespēju pielāgot VLTI saskaņā ar novērošanas projekta vajadzībām.

VLT viesnīca Residencia ir arhitektūras godalgota ēka un kalpoja kā fons daļai no Džeimsa Bonda filmas „Mierinājuma kvants” („Quantum of Solace”).

Lai iegūtu sīkāku informāciju, lūdzam skatiet mūsu tehnikas lapas. Vairāk attēlu un videoklipu ir pieejami ESO multimediju arhīvā.

VLT videoklips