ESO debess apskata teleskopi

Survey Telescope

Skatīt debesis sīkākās detaļās

Divi jauni un jaudīgi teleskopi − redzamais un infrasarkanais apskata teleskops astronomijai VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) un VLT apskata teleskops VST (VLT Survey Telescope) − darbojas ESO Paranala observatorijā Čīles ziemeļos. Tos var uzskatīt par visspēcīgākajiem debess apskata teleskopiem pasaulē, kas būtiski palielinās zinātnisko atklājumu iespējas Paranala observatorijā.

Daudzi no interesantākajiem astronomiskajiem objektiem − no niecīgiem, bet potenciāli bīstamiem Zemei tuviem asteroīdiem līdz vistālākajiem kvazāriem − ir reti sastopami. Tos atrast ir kā meklēt adatu siena kaudzē. Lielākie teleskopi tādi kā ESO Ļoti lielais teleskops VLT un NASA/ESA Habla kosmiskais teleskops vienlaikus var pētīt tikai niecīgu debess daļu, kamēr VISTA un VST ir paredzēti, lai nobildētu lielus debess apgabalus ātri un dziļi (atrodot blāvus objektus). Abi teleskopi tiks izmantoti līdz pat piecu gadu garās programmās, veicot deviņus rūpīgi izplānotus debess apskatus, radot milzīgu objektu attēlu un katalogu arhīvu, ko astronomi nākotnē izmantos gadu desmitiem. Debess apskata teleskopiem būs svarīga loma, sagatavojot ceļu nākotnes iekārtām tādām kā Eiropas Ārkārtīgi lielais teleskops E-ELT (European Extremely Large Telescope) un Džeimsa Veba kosmiskais teleskops JWST (James Webb Space Telescope).

Apskata teleskopu atklātie interesantie objekti veidos mērķus sīkākai izpētei gan ar kaimiņu VLT, gan ar citiem teleskopiem uz Zemes un kosmosā. Abi apskata teleskopi atrodas torņos tuvu pie VLT un bauda tos pašus sevišķi labvēlīgos novērošanas apstākļus, kā arī izmanto to pašu efektīvo darbības procedūru.

VISTA teleskopam galvenais spogulis ir 4.1 metru diametrā un ir pasaulē lielākais apskata teleskops. Tas tiek veltīts debess apskatam tuvajos infrasarkanajos viļņu garumos. Tas tika ieplānots un izstrādāts Apvienotajā Karalistē un veidoja tās ieguldījumu natūrā kā daļu no dalībmaksas, kad Lielbritānija pievienojās ESO; izmaksas sedza Lielbritānijas Zinātnes un tehnoloģiju iekārtu padome (STFC). Starp šāda izmēra optiskiem elementiem VISTA galvenais spogulis ir visvairāk izliektais, kāds jebkad izgatavots, un jau tā konstrukcija ir milzīgs sasniegums. Teleskopa vidū atrodas 3 tonnu smaga kamera, kas satur 16 īpašus infrasarkano gaismu jutīgus detektorus ar kopējo kapacitāti 67 megapikseļi. Tam ir jebkuru tuvo infrasarkano astronomisko kameru visplašākais debess pārklājums.

Novērojot viļņu garumos, garākos nekā saskatāmi ar cilvēka aci, ar VISTA ļauj pētīt objektus, ko varētu būt gandrīz neiespējami atrast redzamā gaismā, jo tie ir auksti, putekļu mākoņu aizklāti, vai arī tāpēc, ka to gaisma kosmiskās telpas izplešanās dēļ tikusi nobīdīta uz sarkanākiem viļņiem gaismas tālajā ceļā no agrīnā Visuma.

VISTA var atklāt un kataloģizēt objektus visā dienvidu debesī ar jutību, kas ir 40 reižu augstāka nekā agrāk sasniegts infrasarkanās debess apskata tādā kā ļoti veiksmīgais Divu mikronu visas debess apskats 2MASS (Two Micron All-Sky Survey). Apskata darbus ar VISTA uzsāka 2010. gada sākumā.

VST ir jaunākās paaudzes 2.6-metru teleskops, aprīkots ar OmegaCAM – milzīgu 268 megapikseļu lādiņsaites matricas CCD kameru ar redzeslauku četras reizes platāku nekā pilnmēness. Tā papildina VISTA, novērojot debesis redzamajā gaismā. VST ir kopuzņēmuma rezultāts, sadarbojoties ESO un Kapodimonte astronomiskajai observatorijai OAC Neapolē, kas ir Itālijas Nacionālā astrofizikas institūta INAF pētniecības centrs. VST sāka darboties Paranala kalnā 2011. gadā.

Debess apskatu zinātniskie mērķi ietver daudzas no šodien visaizraujošākajām astrofizikas problēmām, sākot no tumšās enerģijas dabas līdz Zemei tuvo asteroīdu draudiem. Lielas astronomu grupas visā Eiropā sadarbojas, lai veiktu šos apskatus. Daži no tiem pārklās lielāko daļu dienvidu debess, kamēr citi pievērsīsies mazākiem laukumiem.

Abi – kā VISTA, tā VST ražos milzīgus datu apjomus − katrs ar VISTA iegūtais attēls ir 67 megapikseļu liels un attēli no OmegaCam ar VST jau 268 megapikseļi. Abi apskata teleskopi katru nakti saražos vairāk datu nekā visi pārējie pārējie VLT instrumenti kopā. Kopā VST un VISTA ražos vairāk nekā 100 terabaitu datu gadā.