Pressemeddelelse

Himmelsk fyrværkeri fra døende stjerner

13. april 2011

Dette billede af stjernetågen NGC 3582, der er optaget af Wide Field Imagager på MPG/ESO 2,2 meter teleskopet på ESO’s La Silla-observatorium i Chile, viser gigantiske buer af gas, som har en slående lighed med protuberanser på Solen. Disse buer er formentlig slynget ud af døende stjerner, men nye stjerner bliver også født i denne stjerne-fødeklinik. Disse energirige ynglinge udsender intens ultraviolet stråling, der får gassen i stjernetågen til at gløde og skaber det fyrige billede, der ses her.

NGC 3582 er en del af et større stjernedannende område i Mælkevejen, der kaldes RCW 57. Det befinder sig tæt på Mælkevejens centrale plan i det sydlige stjernebillede Carina (på dansk Kølen med henvisning til kølen på Jasons skib, Argo). John Herschel var den første til at se dette komplekse område af glødende gas og mørke støvskyer i 1834 under et ophold i Sydafrika.

Nogle af de stjerner, der dannes i områder som NGC 3582 er meget tungere end Solen. Disse monster-stjerner udsender enorme mængder af energi og har meget korte liv, der ender i eksplosioner, som kaldes supernovaer. Det materiale, der bliver slynget ud fra disse dramatiske begivenheder, skaber bobler i omkringliggende gas og støv. Det er den sandsynlige årsag til de buer, der ses på dette billede.

Billedet er en kombination af optagelser gennem flere forskellige filtre. Fra Wide Field Imager er data optaget gennem et rødt filter gengivet i grønne og røde farver. Data optaget gennem et filter, der isolerer den karakteristiske røde glød fra brint, er også gengivet i røde farver. Yderligere infrarøde data fra Digitized Sky Survey er gengivet i blå farver.

Billedet er fremstillet af ESO ved brug af data fra observationer, der er fundet frem af Joe DePasquale fra USA [1], da han deltog i astrofoto-konkurrencen ”ESO’s Skjulte Skatte 2010” [2]. Konkurrencen blev organiseret af ESO i oktober-november 2010 og var for alle, der nyder at lave smukke billeder af nattehimlen ved hjælp af astronomiske data, som er optaget gennem professionelle teleskoper.

[1] Joe gennemsøgte ESO’s arkiver og fandt datasæt, som han brugte til at komponere sit billede af NGC 3582, der fik en samlet tiendeplads i konkurrencen ud af næsten 100 bidrag. Hans originale bidrag kan ses her.

[2] Astrofoto-konkurrencen ”ESO’s Skjulte Skatte 2010” gav amatørastronomer mulighed for at gennemgå ESO’s enorme arkiv af astronomiske data i håbet om at finde en skjult kosmisk perle, der havde behov for nænsom polering. Læs mere om ”ESO’s Skjulte Skatte 2010” her.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 14 medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.