Lehdistötiedote

Kuolevien tähtien taivaallinen ilotulitus

13. huhtikuuta 2011

Tämä ESO:n La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevan MPG/ESO 2.2 metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva kaasusumusta NGC 3582 näyttää valtavat kaasusilmukat, jotka muistuttavat auringon protuberansseja. Näiden silmukoiden uskotaan olevan kuolevien tähtien sinkoamia, mutta tässä tähtitarhassa syntyy myös uusia tähtiä. Nämä energeettiset nuorukaiset säteilevät intensiivistä ultraviolettisäteilyä, joka saa kaasusumun kaasun hohtamaan, tuottaen tässä näkyvän tulisen näytelmän.

NGC 3582 on osa suurta Linnunradan tähtienmuodostusaluetta, jota kutsutaan nimellä RCW 57. Se sijaitsee lähellä Linnunradan keskitasoa eteläisen pallonpuoliskon Kölin tähdistössä (Carina). John Herschel havaitsi tämän monipuolisen hohtavan kaasun ja tummien pölypilvien alueen vuonna 1834, asuessaan Etelä-Afrikassa.

Jotkin NGC 3582:n kaltaisissa alueissa muodostuvat tähdet ovat paljon Aurinkoa massivisempia. Nämä hirviömäiset tähdet säteilevät energiaa suhteettomalla nopeudella ja niiden lyhyt elämä päättyy supernovaräjähdykseen. Näistä dramaattisista tapahtumista sinkoava materia saa aikaan kuplia ympäröivässä kaasussa ja pölyssä. Tämä on todennäköisesti syynä tässä kuvassa näkyviin silmukoihin.

Kuva on otettu useiden suotimien läpi. Wide Field Imager -instrumentin punaisen suotimen läpi otettu aineisto on esitetty vihreänä ja punaisena, ja aineisto joka eristää vedylle tyypillisen punaisen hehkun, on myös esitetty punaisena. Lisäksi Digitized Sky Survey:n infrapuna-aineisto on esitetty sinisenä.

Kuvan on valmistanut ESO käyttäen yhdysvaltalaisen Joe DePasqualen [1] löytämää havaintoaineistoa. Hän osallistui ESO:n Hidden Treasures 2010 -astrovalokuvakilpailuun [2]. Kilpailun järjesti ESO loka-marraskuussa 2010 kaikille, jotka nauttivat kauniiden kuvien tekemisestä ammattilaisteleskoopeilla otetusta yötaivaan havaintomateriaalista.

[1] Joe etsi ESO:n arkistoista tiedostoja, jotka hän käytti NGC 3582 -kuvansa valmistamiseen. Kuva sijoittui kymmenenneksi kilpailussa, noin sadasta osallistuneesta. Hänen alkuperäinen kuvansa on nähtävillä täällä.

[2] ESOn Hidden Treasures (Kätketyt aarteet) 2010 -kilpailu antoi tähtitieteen harrastajille mahdollisuuden etsiä ESOn valtavista arkistoista tähtitieteellistä aineistoa - toiveena löytää piilossa olleita aarteita, jotka kaipasivat vain julkituomistaan. Lisätietoja Hidden Treasures -kilpailusta löydät täältä: http://www.eso.org/public/outreach/hiddentreasures/.

ESO, Euroopan eteläinen observatorio, on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, sekä VISTA, maailman suurin kartoitusteleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 42-metristä optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Jari Kotilainen