Pressemeddelelse

Et dybere kig på Centaurus A

16. maj 2012

Dette nye billede fra Europæisk Syd Observatorium viser den mærkværdige galakse Centaurus A . Med en samlet eksponeringstid på mere end 50 timer er det sandsynligvis det dybeste billede, der nogensinde er lavet af dette særprægede og spektakulære objekt. Billedet er lavet med Wide Field Imager, der er monteret på MPG/ESO 2,2 meter teleskopet på ESO’s La Silla-observatorium i Chile.

Centaurus A, også kendt som NGC 5128 [1], er en besynderlig tung elliptisk galakse med et supertungt sort hul i midten. Den ligger omkring 12 millioner lysår væk i det sydlige stjernebillede Centaurus (Kentauren), og udmærker sig ved at være den mest fremtrædende radiogalakse på himlen. Astronomerne mener, at det lysstærke kerneområde, den kraftige radiostråling og jetstrålerne i Centaurus A, produceres af et centralt sort hul, der er omkring 100 millioner gange tungere end Solen. Materiale fra de tætte centrale dele af galaksen frigiver enorme mængder af energi, mens det falder ind mod det sorte hul.

Dette Wide Field Imager-billede giver os mulighed for at se galaksens elliptiske natur, der viser sig som den aflange form af de lyssvage ydre dele. Gløden, der fylder meget af billedet, kommer fra hundredvis af milliarder af kølige og ældre stjerner. Men i modsætning til de fleste elliptiske galakser, er Centaurus A’s glatte form forstyrret af et bredt og klumpet bånd af mørkt materiale, der dækker galaksens centrum.

Det mørke bånd rummer store mængder af gas, støv og unge stjerner. I unge klare stjernehobe ved den øverste højre og nederste venstre kant af båndet, ses den røde glød fra stjernedannende skyer af brint, mens silhuetter af isolerede støvskyer ses mod baggrunden af stjerner. Disse kendetegn og den fremtrædende radiostråling, er klare tegn på, at Centaurus A er resultatet af en sammensmeltning af to galakser. Det støvede bånd er formentlig de sørgelige rester af en spiralgalakse, er blevet flået i stykker af den gigantiske elliptiske galakses tyngdekraft.

Det nye sæt billeder fra WFI omfatter lange optagelser gennem røde, grønne og blå filtre samt specialdesignede filtre, der isolerer lyset fra glødende brint og ilt. Sidstnævnte hjælper os med at se de kendte optiske jetstråler omkring Centaurus A, der kun lige er synlige i et tidligere billede taget af Wide Field Imager (eso0315a).

To grupper af rødlige filamenter strækker sig fra galaksen til det øverste venstre hjørne af billedet. De er groft set er på linje med de store jetstråler, der er fremtrædende i radiobillederne . Begge sæt filamenter er stjernefødeklinikker, der indeholder varme unge stjerner [2]. Over den venstre side af det støvede bånd, finder vi de indre filamenter, der ligger omkring 30.000 lysår fra kernen. Længere ude, omkring 65.000 lysår fra galaksens kerne og tæt på det øverste venstre hjørne af billedet, er de ydre filamenter synlige. Der er også et meget svagere spor af en modsatrettet jetstråle nederst til højre.

Centaurus A er blevet grundigt undersøgt ved bølgelængder fra radiostråling og hele vejen til gammastråling. Særligt har radio- og røntgenobservationer været afgørende for at studere samspillet mellem energiudsendelsen fra det centrale supertunge sorte hul og dets omgivelser, se eso0903. Undersøgelser af Centaurus A med ALMA er netop ved at gå i gang.

Mange af observationerne af Centaurus A, der er brugt til dette billede, blev taget for at se, om det var muligt at bruge jordbaserede undersøgelser, til at opdage og studere variable stjerner i galakser som Centaurus A, som ligger uden for den lokale gruppe [3]. Mere end 200 nye variable stjerner er blevet opdaget i Centaurus A.

[1] Galaksen blev første gang beskrevet af den britiske astronom James Dunlop på Parramatta-observatoriet i Australien den 4. august 1826. Denne galakse kaldes ofte Centaurus A, da det var den første store radiokilde til radiobølger, der blev fundet i stjernebilledet Centaurus tilbage i 1950’erne.

[2] Oprindelsen af begge filamenter er ikke klar, og astronomer diskuterer stadig om de er resultatet af ionisering skabt af stråling fra kernen eller resultatet af chokbølger, der kommer fra gasklumperne.

[3] Yderligere oplysninger er præsenteret i artiklen af J. T. A. de Jong et al. 2008.

I år 2012 er der 50-års jubilæum for grundlæggelsen af det Europæiske Syd Observatorium (ESO). ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 40 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.