Pressmeddelande

En hoper exotiska stjärnor

VISTA fångar stjärnsvärmen 47 Tucanae

10 januari 2013

I denna nya, påfallande detaljerade bilden, tagen av ESO:s teleskop VISTA i infrarött ljus, framträder den klotformiga stjärnhopen 47 Tucanae. Bland hopens miljontals stjärnor finns många i dess mitt som är exotiska och har ovanliga egenskaper. Att studera stjärnorna i hopar som 47 Tucanae kan hjälpa oss att förstå hur dessa underliga himlakroppar bildas och växelverkar med andra stjärnor. Denna skarpa långexponering visar upp även de svagare stjärnorna i 47 Tucanae, tack vare VISTA-teleskopets storlek, känslighet och observationsplats vid ESO:s observatorium Paranal i Chile.

Klotformiga stjärnhopar, eller klothopar, är sfäriska moln av gamla stjärnor som hålls ihop av gravitationskraften. Man hittar dem i omloppsbanor runt galaxers kärnor, på samma sätt som satelliter kretsar kring jorden. Dessa stjärnbollar innehåller väldigt lite stoft och gas - man tror att de mesta sådant material har antingen kastats ut från hopen tack vare stjärnvindar eller explosioner inom hopen, eller dragits med av interstellär gas från hopen. Allt annat material sammanfogades till stjärnor för många miljarder år sedan.

Klothoparna fångar lätt astronomers intresse. 47 Tucanae, även känd som NGC 104, är en jättestor, uråldrig klothop som ligger ungefär 15 000 ljusår från oss. I den känner forskare till många bisarra och intressanta stjärnor och stjärnsystem.

47 Tucanae ligger i den södra stjärnbilden Tukanen och kretsar runt vår galax Vintergatan. Den är ungefär 120 ljusår tvärsöver och är trots det stora avståndet lika stor som fullmånen på himlen. Den innehåller miljontals stjärnor och är en av de starkast lysande och tyngsta klothoparna. Den är till och med synlig med blotta ögat [1]. Bland alla stjärnorna finns många förbryllande system, inklusive röntgenkällor, variabla stjärnor, vampyrstjärnor, oväntat ljusstarka “normala” stjärnor som kallas blå eftersläntrare (eso1243) samt de pyttesmå himlakropparna som kallas millisekundpulsarer: små, häpnadsväckande roterande döda stjärnor [2].

Röda jättar, stjärnor som gjort slut på bränslet i sina stjärnor och börjat svälla, är spridda över VISTA-bilden och är lätta att få syn på. De lyser med en djupt orange färg som skiljer dem från många ljusa vit-gula bakgrundsstjärnorna. Hopens kärna är mycket tätare än de glesa yttre delarna, som syns mot en bakgrund som utgörs av mängder av andra stjärnor som tillhör det Lilla magellanska molnet.

Bilden är tagen av ESO:s VISTA-teleskop (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) som en del av en kartläggning av området runt de Magellanska molnen, två av de närmaste galaxerna. 47 Tucanae ligger mycket närmare oss än de Magellanska molnen, men råkar ligga i synlinjen mot det Lilla magellanska molnet (eso1008), och blev därför avbildat under kartläggningen.

VISTA är världens största kartläggningsteleskop. På sin observationsplats vid ESO:s Paranalobservatorium i Chile ger det oss en ny bild av den södra stjärnhimlen i infrarött ljus, med hjälp av sitt stora synfält och känsliga detektorer. Med en kombination av skarpa infraröda bilder - som bilden ovan - och bilder tagna i synligt ljus kan astronomerna detaljundersöka objekt som som 47 Tucanae, deras innehåll och historia.

[1] Det finns fler än 150 klothopar som kretsar runt vår galax. 47 Tucanae den näst tyngsta efter Omega Centauri (eso0844).

[2] Millisekundpulsarer är otroligt snabbt roterade pulsarer. Dessa täta stjärnrester med starka magnetfält skickar ut pulser av strålning när de roterar. 47 Tucanae innehåller 23 kända millisekundpulsarer - fler än i alla andra klothopar förutom en, Terzan 5 (eso0945).