Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

Ringen rond een planetoïde

26 maart 2014

De ringen van Saturnus behoren tot de meest spectaculaire schouwspelen aan de hemel. Minder indrukwekkende ringen zijn gevonden rond de andere gasreuzen in ons Zonnestelsel - Jupiter, Uranus en Neptunus. Ondanks vele nauwkeurige zoektochten zijn er geen ringen gevonden rond kleinere objecten - tot nu toe. Waarnemingen van de planetoïde 10199 Chariklo laten zien dat dit object twee kleine ringen heeft.

De planetoïde Chariklo is waargenomen toen hij voor een verre ster langs bewoog en zijn licht blokkeerde. Astronomen realiseerden zich toen dat ook iets onbekends het sterlicht blokkeerde. Tot hun verrassing bleken dit twee kleine ringen te zijn, een van zeven kilometer breed en een van drie kilometer breed.

Chariklo is het kleinste object met ringen dat tot nu toe is gevonden. Astronomen weten nog niet zeker hoe deze ringen zijn ontstaan. Waarschijnlijk gebeurde dit doordat Chariklo botste met een ander object. Bij deze botsing zijn rotsblokken de ruimte in geslingerd en weer ingevangen door de zwaartekracht van Chariklo.

Probeer je maar eens in te beelden dat je op het oppervlak van dit ijzige object staat en kijkt naar een 20 kilometer breed ringenstelsel dat 1000 keer dichterbij is dan de Maan. De planetoïde is zelfs zo klein dat een sportauto zichzelf kan lanceren en de ruimte in kan rijden!

Geinig weetje: Chariklo hoort bij de groep ’Centaurs’. Deze planetoïden draaien rond de Zon in banen die tussen de planeten Saturnus en Uranus liggen.

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso1410.