Persbericht

Grondwerk voor de E-ELT begonnen

Belangrijke mijlpaal voor de grootste optische/infraroodtelescoop ter wereld

19 juni 2014

Vandaag is op feestelijke wijze een begin gemaakt met het grondwerk voor ESO’s European Extremely Large Telescope (E-ELT). Een deel van de 3000 meter hoge berg Cerro Armazones is opgeblazen om de top, waarop de grootste optische/infraroodtelescoop ter wereld komt te staan, te kunnen egaliseren.

De ceremonie op de Paranal-sterrenwacht, twintig kilometer van de plek van de explosie, werd bijgewoond door vooraanstaande gasten uit zowel Chili als de ESO-lidstaten, alsmede vertegenwoordigers van de lokale gemeenschappen, hoge functionarissen van het project en ESO-staf. Het evenement werd ook live online gestreamd, en een opname van het evenement kan nu worden bekeken.

Het startschot werd gegeven door Jorge Maldonado, de Chileense onderminister van nationale middelen.

Tijdens de ceremonie blies het Chileens bedrijf ICAFAL Ingeniería y Construcción S.A. een deel van de top van Cerro Armazones, waarbij ongeveer 5000 kubieke meter gesteente loskwam. Dit is slechts het begin van de omvangrijke egalisatiewerkzaamheden die ruimte moeten maken voor de 39-meter telescoop en zijn enorme koepel. Voor het 150 bij 300 meter grote platform van de E-ELT zal in totaal 220.000 kubieke meter moeten worden verwijderd.

De civiele werkzaamheden op Cerro Armazones zijn in maart 2014 begonnen en zullen naar verwachting zestien maanden in beslag nemen. Ze omvatten de aanleg en het onderhoud van een verharde weg, de bouw van het platform op de top en de bouw van een dienstgeul naar de top [1].

Naar verwachting zal de E-ELT in 2024 zijn eerste licht opvangen, om vervolgens de grootste astronomische uitdagingen van onze tijd aan te pakken. De reuzentelescoop, die het grootste oog op de hemelte wereld zal zijn, zal naar verwachting volkomen onbekende delen van het heelal ontsluiten.

[1] Alle structuren die op deze plaats worden opgericht zijn gespecificeerd in het E-ELT Construction Proposal, een 264 bladzijden tellend boekwerk met details van alle aspecten van het project, inclusief een executive summary. In juni 2011 heeft de ESO Raad groen licht gegeven aan het herziene ontwerp van de telescoop en in december 2012 volledige goedkeuring verleend aan het E-ELT Programma (zie ook ann13019, ann13033 en ann13042).

ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Zij wordt ondersteund door vijftien landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerpen, bouwen en beheren van grote sterrenwachten die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. Ook speelt ESO een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op astronomisch gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staan ESOs Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld, en twee surveytelescopen: VISTA werkt in het infrarood en is de grootste surveytelescoop ter wereld en de VLT Survey Telescope is de grootste telescoop die uitsluitend is ontworpen om de hemel in zichtbaar licht in kaart te brengen. ESO is ook de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste astronomische project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de 39-meter Europese Extremely Large optical/near-infrared Telescope (E-ELT), die het grootste oog op de hemelter wereld zal worden.

Opname van het explosieve evenement