Back to ESO News index

Zuidelijke
Sterrenwacht
ESO-nieuws
16 oktober 2012

Europese astronomen hebben een planeet van ongeveer één aardmassa opgespoord die rond een ster van het nabije Alfa Centauri-stelsel draait. Het is de lichtste exoplaneet die tot nu toe bij een zonachtige ster is ontdekt. De planeet is gedetecteerd met het instrument HARPS van de 3,6-meter telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla, Chili. Dit onderzoeksresultaat wordt op 17 oktober 2012 online gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Het persbericht, de afbeeldingen en de video's zijn te vinden op:

Translations are available on other countries page: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Space Scoop - dit persbericht voor kinderen is te vinden op: http://www.eso.org/public/netherlands/news/eso1241/kids/

Met vriendelijke groet,