Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1313nl: ALMA herschrijft geschiedenis van stellaire ‘babyboom’ heelal — Recordoogst aan verre sterrenstelsels omvat ook verste detectie van water tot nu toe. Waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) laten zien dat de hevigste geboortegolven van sterren in het heelal veel eerder plaatsvonden dan tot nu toe werd gedacht. De resultaten verschijnen in een reeks artikelen die op 14 maart 2013 ...

Bekijk in een browser
Europese
Zuidelijke
Sterrenwacht
ESO-nieuws
13 maart 2013

Waarnemingen met de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) laten zien dat de hevigste geboortegolven van sterren in het heelal veel eerder plaatsvonden dan tot nu toe werd gedacht. De resultaten verschijnen in een reeks artikelen die op 14 maart 2013 in het tijdschrift Nature en de Astrophysical Journal verschijnen. Het onderzoek is het meest recente voorbeeld van de ontdekkingen die de nieuwe internationale ALMA-sterrenwacht voortbrengt. Vandaag vindt de openingsplechtigheid van ALMA plaats.

Het persbericht, de afbeeldingen en de video's zijn te vinden op:

Vertalingen zijn beschikbaar op de landen-pagina: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, France, Deutschland, Ísland, Italia, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Met vriendelijke groet,
Ms. Marieke Baan