Back to ESO News index

Zuidelijke
Sterrenwacht
ESO-nieuws
25 april 2013

Astronomen hebben ESO’s Very Large Telescope en een aantal radiotelescopen elders ter wereld gebruikt om een bizar stellair duo op te sporen en te onderzoeken. Het om elkaar heen draaiende tweetal bestaat uit de zwaarste neutronenster die tot nu toe is opgespoord en een witte dwergster. Dankzij deze vreemde nieuwe dubbelster kan Einsteins zwaartekrachtstheorie – de algemene relativiteitstheorie – sterker op de proef worden gesteld dan tot nu toe mogelijk was. Tot nu toe komen de waarnemingen exact overeen met de voorspellingen van de algemene relativiteitstheorie en zijn zij in strijd met die van enkele alternatieve theorieën. De resultaten zullen op 26 april 2013 in het tijdschrift Science verschijnen.

Het persbericht, de afbeeldingen en de video's zijn te vinden op:

Translations are available on other countries page: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Space Scoop - dit persbericht voor kinderen is te vinden op: http://www.eso.org/public/netherlands/news/eso1319/kids/

Met vriendelijke groet,
Ms. Marieke Baan
ESON Netherlands
Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie
eson-netherlands@eso.org

25 april 2013

ESO Aankondigingen

Café & Kosmos 24 April 2013 — How on Earth could terrestrial life survive for so long?

23 april 2013: With Dr Dietrich Baade (ESO) This theme complements the question of whether there is extraterrestrial life. Although life formed on Earth over three and a half billion years ago and ...