E-ELT

's Werelds grootste oog op de hemel

Extreem grote telescopen worden wereldwijd beschouwd als een van de hoogste prioriteiten voor de sterrenkunde op aarde. Zij zullen onze astrofysische kennis enorm vooruit helpen, en gedetailleerd onderzoek mogelijk maken van planeten bij andere sterren, de eerste objecten in het heelal, superzware zwarte gaten en de aard en verdeling van de donkere materie en donkere energie, die het heelal domineren.

Artist impression of the E-ELTSinds eind 2005 werkt ESO samen met zijn gebruikersgemeenschap van Europese astronomen en astrofysici aan het ontwerp van de nieuwe reuzentelescoop die medio volgend decennium nodig is. Meer dan honderd astronomen uit alle Europese landen hebben het projectbureau van ESO in 2006 geholpen om tot een vernieuwend concept te komen, waarin zorgvuldig rekening is gehouden met prestaties, kosten, timing en risico's.

Dit revolutionaire concept voor een nieuwe telescoop, die European Extremely Large Telescope (E-ELT) is gedoopt, gaat uit van een spiegeldiameter van bijna 40 meter. Daarmee zal de E-ELT de grootste optische/nabij-infraroodtelescoop ter wereld zijn – het 'grootste oog op de hemel'.

De E-ELT zal vroeg in het volgende decennium in bedrijf worden genomen. Vanaf dat moment zal hij zich bezighouden met de grootste wetenschappelijke uitdagingen van onze tijd en op jacht gaan naar een aantal opmerkelijke primeurs, zoals het opsporen van aardachtige planeten in de 'leefbare zones' van andere sterren – een van de heilige gralen van de moderne observationele astronomie. Ook zal hij 'stellair archeologisch onderzoek' gaan doen in nabije sterrenstelsels en fundamentele bijdragen leveren aan de kosmologie, door de eigenschappen van de eerste sterren en sterrenstelsels te meten en de eigenschappen van donkere materie en donkere energie te onderzoeken. Bovendien houden astronomen rekening met het onverwachte: de ontdekkingen die met de E-ELT worden gedaan, zullen ongetwijfeld nieuwe, verrassende vragen oproepen.

Wil je meer weten over dit boeiende project? Gebruik dan onderstaande inhoudsopgave om verder te lezen:

Om (bijna) alles te weten te komen over deze opwindende en veeleisende technische ontwikkeling, kijk op de gedetailleerde pagina's van het E-ELT project.