De Extremely Large Telescope

's Werelds grootste oog op de hemel

Extreem grote telescopen worden wereldwijd beschouwd als een van de hoogste prioriteiten voor de sterrenkunde op aarde. Zij zullen onze astrofysische kennis enorm vooruit helpen, en gedetailleerd onderzoek mogelijk maken van planeten bij andere sterren, de eerste objecten in het heelal, superzware zwarte gaten en de aard en verdeling van de donkere materie en donkere energie, die het heelal domineren.

Sinds 2005 werkt ESO samen met de astronomengemeenschap en met de industrie aan het ontwerp van de nieuwe reuzentelescoop die medio volgend decennium nodig is. Dit revolutionaire concept voor een nieuwe telescoop, die Extremely Large Telescope (ELT) is gedoopt, gaat uit van primaire spiegel met een diameter van 39 meter. Daarmee zal de ELT de grootste optische/nabij-infraroodtelescoop ter wereld zijn – het 'grootste oog op de hemel'. Het ELT-programma is goedgekeurd in 2012 en eind 2014 werd groen licht gegeven aan de bouw ervan. De ceremonie voor de eerstesteenlegging werd in mei 2017 bijgewoond door de president van Chili. De eerste waarnemingen worden rond 2024 verwacht.

Wetenschappelijk onderzoek met de ELT

De ELT zal de grootste wetenschappelijke uitdagingen van onze tijd aanpakken en op jacht gaan naar een aantal opmerkelijke primeurs, zoals het opsporen van aardachtige planeten in de 'leefbare zones' van andere sterren – een van de heilige gralen van de moderne observationele astronomie. Ook zal hij 'stellair archeologisch onderzoek' gaan doen in nabije sterrenstelsels en fundamentele bijdragen leveren aan de kosmologie, door de eigenschappen van de eerste sterren en sterrenstelsels te meten en de eigenschappen van donkere materie en donkere energie te onderzoeken. Bovendien houden astronomen rekening met het onverwachte: de ontdekkingen die met de ELT worden gedaan, zullen ongetwijfeld nieuwe, verrassende vragen oproepen.

Wetenschappelijke doelstellingen

Extremely large aperture optical/infrared telescope. Enkele onderzoeksgebieden zijn verre sterrenstelsels, sterformatie, exoplaneten en protoplanetaire systemen.

Live-beeld

Volg Cerro Armazones op dit live-beeld vanaf Cerro Paranal. Het wordt overdag elk uur geüpdated. Klik erop om het te vergroten.

Webcam | 17 May 2017 11:02 CEST
LIVE

Meer over de Extremely Large Telescope

ELT Timelapse

Bekijk grotere versie

Watch the ESOcast 84: The New ELT Design Unveiled

00:00

Download this trailer in other formats from the Video Archive.

A Tour of Paranal and Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Click on the image to take a Virtual Tour at Paranal and nearby Cerro Armazones.

ELT

Name: Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images taken with the ELT: Link
Images of the ELT: Link
Videos of the ELT: Link
Press Releases with the ELT: Link

The ELT will gather 100 000 000 times more light than the human eye, 8 000 000 times more than Galileo's telescope, and 26 times more than a single VLT Unit Telescope. In fact, the ELT will gather more light than all of the existing 8–10-metre class telescopes on the planet, combined.
Send us your comments!