Pressemeldinger 2012

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1233no — Pressemelding
Ceci n'est pas une pipe
15 August 2012: Akkurat som René Magritte skrev "Dette er ikke en pipe" på sitt berømte maleri, er heller ikke dette en pipe. Det er imidlertid et bilde av en del av en enorm mørk støvsky kalt Pipetåken. Dette nye og svært detaljerte bildet av tåken som også går under navnet Barnard 59, ble tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium. Tilfeldigvis offentliggjøres bildet på 45-årsdagen for kunstnerens død.
eso1232no — Pressemelding
Bestem hva VLT skal observere & Tvitre deg til VLT!
8 August 2012: ESO bygger og drifter noen av verdens mest avanserte teleskoper, deriblant Very Large Telescope (VLT) ved Paranal-observatoriet i Chile. Disse enorme maskinene har gjort mange fascinerende oppdagelser om universet. Nå kan du for første gang bestemme hva VLT skal observere. Du kan til og med vinne en fantastisk tur til den storslåtte Atamacaørkenen i Chile og selv være med på observasjonene.
eso1231no — Pressemelding
En blå malstrøm i Elven
1 August 2012: ESOs Very Large Telescope har tatt et nytt bilde av NGC 1187, en imponerende spiralgalakse rundt 60 millioner lysår unna i stjernebildet Elven. To supernovaeksplosjoner har funnet sted i NGC 1187 de siste tretti årene, den seneste i 2007. Bildet er det mest detaljerte som noen gang er tatt av denne galaksen.
eso1230no — Pressemelding
De mest lyssterke stjernene lever ikke alene
26 July 2012: En ny studie gjort med ESOs Very Large Telescope (VLT) slår fast at de fleste stjerner som er svært lyssterke og har høy masse, ikke lever alene. Det viser seg at nesten tre fjerdedeler av disse stjernene, som for øvrig har stor innvirkning på galaksenes utvikling, har en nær stjernekompanjong. Tallet er mye høyere enn først antatt. Overraskende er det også at størsteparten av stjernene som danner par, påvirker hverandre kraftig, for eksempel i form av masseoverføring fra den ene stjernen til den andre. Og omtrent en tredjedel av parene forventes faktisk omsider å smelte sammen til en enkelt stjerne. Resultatene publiseres i tidsskriftet Science 27. juli 2012.
eso1229no — Pressemelding
APEX deltok i den skarpeste observasjon noensinne
18 July 2012: Et internasjonalt astronomteam har observert hjertet til en fjern kvasar med rekordhøy oppløsning, to millioner ganger skarpere enn hva det menneskelige øye er i stand til. Observasjonene ble utført ved å koble teleskopet Atacama Pathfinder Experiment (APEX [1]) sammen med to andre teleskoper som befinner seg andre steder på kloden. Det er første gang denne sammenkoblingen prøves, og den markerer et avgjørende steg mot det spektakulære vitenskapelige målet til prosjektet "Event Horizon Telescope" [2]: å avbilde det supermassive sorte hullet som finnes i sentrum av Melkeveien og andre galakser.
eso1228no — Pressemelding
Mørke galakser i det tidlige univers sett for første gang
11 July 2012: For første gang noensinne har astronomer observert mørke galakser. Dette er gassrike galakser praktisk talt uten stjerner. De er i en tidlig fase i galakseutviklingen og er forutsagt av teorier, men ikke observert før nå. Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har et internasjonalt forskerteam oppdaget disse hemmelighetsfulle objektene ved å observere den svake gløden de sender ut som følge av at de bestråles av en lyssterk kvasar.
eso1227no — Pressemelding
Ny metode for å studere atmosfæren til eksoplaneter
27 June 2012: Ved hjelp av en smart ny metode har astronomer for første gang studert atmosfæren til en eksoplanet i detalj, selv om planeten ikke passerer direkte foran moderstjernen sin. Et internasjonalt team har anvendt ESOs Very Large Telescope for å direkte fange det svake lyset fra planeten Tau Boötis b. Forskerne har undersøkt planetens atmosfære og for første gang siden oppdagelsen for 15 år siden nøyaktig beregnet klodens omløpsbane og masse. Observasjonene tyder på at temperaturen i planetatmosfæren avtar med høyden, noe som er helt motsatt av hva astronomene forventet. Resultatene publiseres 28. juni 2012 i tidsskriftet Nature.
eso1226no — Pressemelding
VLT ser nærmere på NGC 6357
20 June 2012: ESOs Very Large Telescope (VLT) har tatt det hittil mest detaljerte bilde av en spektakulær del av stjernefødestuen NGC 6357. Bildet viser en rekke unge, varme stjerner, glødende gasståker og mørke støvskyer som har antatt merkelige former under påvirkning av den sterke ultrafiolette strålingen og stjernevindene i området.
eso1225no — Pressemelding
ESO skal bygge verdens største optiske teleskop
11 June 2012: ESO skal bygge det største optiske/infrarøde teleskop i verden. På et møte i dag godkjente ESO-rådet E-ELT-prosjektet, forutsatt at fire såkalte ad referendum-stemmer [1] bekreftes. European Extremely Large Telescope, eller E-ELT, vil være i drift i begynnelsen av neste tiår.
eso1224no — Pressemelding
Spanias konge besøker ESOs Paranal-observatorium
7 June 2012: Onsdag 6. juni besøkte kongen av Spania, Hans Majestet Juan Carlos, ESOs Paranal-observatorium, der han møtte presidentene i Chile, Colombia, Mexico og Peru, i tillegg til andre ledende representanter som var på Paranal i anledning Stillehavsalliansens fjerde toppmøte.
eso1223no — Pressemelding
Stillehavsalliansens fjerde toppmøte finner sted på ESOs Paranal-observatorium
6 June 2012: Presidentene i Chile, Colombia, Mexico og Peru møttes i dag på ESOs Paranal-observatorium i den chilenske Atacamaørkenen og fikk med egne øyne se teknologien og de avanserte teleskopene ved ESOs flaggskipsanlegg. Presidentene kom sammen på Paranal i anledning Stillehavsalliansens fjerde toppmøte, der alliansens rammeavtale ble ratifisert.
eso1222no — Pressemelding
ALMA retter blikket mot Centaurus A
31 May 2012: Et nytt og unikt bilde av senteret til den karakteristiske galaksen Centaurus A, tatt med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), viser hvordan det nye observatoriet lar astronomene se gjennom de tette støvbåndene som tilslører galaksens hjerte. ALMA er inne i sin første observasjonsperiode og fortsatt under bygging, men teleskopet er allerede det kraftigste i verden i sitt slag. Astronomer kan nå sende inn søknader til neste observasjonsrunde, da teleskopet vil være enda større og ha enda bedre yteevne.
eso1221no — Pressemelding
Langtidseksponering av den merkelige galaksen Centaurus A
16 May 2012: Den underlige galaksen Centaurus A er nylig blitt avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Med en samlet eksponeringstid på over 50 timer er dette sannsynligvis det dypeste bildet som noensinne er tatt av dette rare og spektakulære objektet.
eso1220no — Pressemelding
VISTA observerer en gigantisk ball av stjerner
9 May 2012: Et nytt bilde av Messier 55 fra det infrarøde kartleggingsteleskopet VISTA viser titusenvis av stjerner klumpet sammen som en sverm av bier. I tillegg til å være samlet innenfor et forholdsvis lite område, er disse stjernene også blant universets eldste. Astronomer studerer gamle kulehoper som Messier 55 for å lære mer om hvordan galakser utvikler seg og stjerner eldes.
eso1219no — Pressemelding
En titt på støv nær Orions belte
2 May 2012: Et nytt bilde av området rundt refleksjonståken Messier 78, like nord for Orions belte, viser kosmiske støvskyer som slanger seg gjennom det vakre tåkelandskapet. Observasjonene gjort med APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) avdekker varmegløden fra interstellare støvkorn og forteller astronomene hvor nye stjerner dannes.
eso1218no — Pressemelding
En hop i en hop
25 April 2012: Stjernehopen NGC 6604 stråler på dette nye bildet tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Den blir ofte oversett til fordel for sin mer fremtredende nabo, Ørnetåken (også kjent som Messier 16). Men dette himmelutsnittet, hvor stjernehopen omgis av et kosmisk landskap av gass- og støvskyer, viser at også NGC 6604 er et vakkert skue.
eso1217no — Pressemelding
Teorier for mørk materie i alvorlige vansker?
18 April 2012: Den hittil mest nøyaktige studie av stjernenes bevegelser i Melkeveigalaksen vår har ikke funnet noe bevis for mørk materie i et stort volum omkring Sola. Ifølge allment aksepterte teorier burde Solas nabolag være fylt med mørk materie, et mystisk usynlig stoff som bare kan oppdages indirekte via gravitasjonskraften det utøver på omgivelsene. Men et team av astronomer i Chile har funnet ut at disse teoriene rett og slett ikke passer overens med de observasjonelle fakta. Det kan innebære at forsøk på å oppdage mørk materie-partikler her på Jorda mest sannsynlig ikke vil føre fram.
eso1216no — Pressemelding
ALMA kaster lys over nærliggende planetsystem
12 April 2012: Et nytt observatorium som fortsatt er under bygging, har ledet til et stort gjennombrudd i forståelsen av et nærliggende planetsystem og gitt verdifulle ledetråder til hvordan slike systemer dannes og utvikler seg. Ved hjelp av Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) oppdaget astronomene at planetene som kretser rundt stjernen Fomalhaut må være mye mindre enn først antatt. Dette er det første publiserte forskningsresultatet fra ALMAs første observasjonsperiode, som var åpen for astronomer fra hele verden.
eso1215no — Pressemelding
ESO utvider sitt hovedkvarter
4 April 2012: European Southern Observatory (ESO) har satt arkitektene Auer+Weber til å tegne et tilbygg til sitt hovedkvarter i Garching utenfor München i Tyskland. Det moderne, nye kontorbygget skal hjelpe til å huse det økende antall ansatte i Garching og vil dessuten utgjøre hovedsetet for det teknologiske utviklingsarbeidet som trengs i forbindelse med ESOs ambisiøse prosjekter, som f.eks. European Extremely Large Telescope. Bygget forventes å stå ferdig ved utgangen av 2013 og vil være et viktig bidrag til forskningscampusen i Garching.
eso1214no — Pressemelding
Milliardvis av steinplaneter i den beboelige sonen rundt røde dverger i Melkeveien
28 March 2012: Nye resultater fra ESOs planetjeger HARPS viser at steinplaneter ikke mye større enn Jorda er veldig vanlige i de beboelige sonene rundt lyssvake røde dvergstjerner. Det internasjonale astronomteamet anslår at det finnes flere titalls milliarder slike planeter bare i Melkeveien, og sannsynligvis omkring hundre i Solas umiddelbare nabolag. Dette er den første direkte måling av hyppigheten av superjord-planeter rundt røde dverger, som utgjør 80 % av stjernene i Melkeveien.
Viser 21– 40 av 53