Pressemeldinger 2013

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1330no — Pressemelding
Kosmisk lyskaster tar fråtsende galakse på fersken
4 July 2013: Astronomer har ved hjelp av ESOs Very Large Telescope oppdaget en fjern galakse som mesker seg med nærliggende gass. Gassen faller inn mot galaksen i enorme strømmer, og disse bidrar til både stjernedannelse og galaksens rotasjon. Funnet er det beste direkte observasjonelle bevis så langt til støtte for teorien om at galakser tiltrekker seg og sluker omliggende materiale for å vokse og danne stjerner. Forskningsresultatene presenteres 5. juli 2013 i tidsskriftet Science.
eso1329no — Pressemelding
Verdenspremiere på IMAX® 3D-filmen "Hidden Universe"
1 July 2013: 3D-filmen "Hidden Universe" vises nå på IMAX®-kinoer og storformatkinoer verden over. Verdenspremieren fant sted 28. juni 2013 på Great Lakes Science Center i Cleveland i USA og 29. juni på Tycho Brahe-planetariet i København i Danmark. Filmen byr på høyoppløste time-lapse-sekvenser av verdens mest avanserte teleskoper, fengslende 3D-bilder av spektakulære himmelobjekter og en 3D-simulering av universets utvikling.
eso1328no — Pressemelding
Tre planeter i den beboelige sonen rundt nærliggende stjerne
25 June 2013: Nye observasjoner av stjernen Gliese 667C, kombinert med eksisterende data fra HARPS-instrumentet på ESOs 3,6-metersteleskop i Chile, har avdekket et solsystem med minst seks planeter. Hele tre av disse er såkalte superjorder som ligger i et område rundt moderstjernen der flytende vann kan eksistere, hvilket betyr at det kan finnes liv der. Dette er første gang astronomer har funnet et solsystem med en fullpakket beboelig sone.
eso1327no — Pressemelding
Støvete overraskelse omkring gigantisk sort hull
20 June 2013: ESOs Very Large Telescope Interferometer har gjort de mest detaljerte observasjoner noensinne av støv rundt et enormt sort hull i midten av en aktiv galakse. Man ventet at alt støvet ville ligge i et smultringformet område rundt det sorte hullet, men astronomene oppdaget at det også finnes store mengder støv over og under denne regionen. Observasjonene viser at støv farer vekk fra det sorte hullet i form av en kald vind. Det er et overraskende funn, som utfordrer dagens teorier og lærer oss mer om hvordan supermassive sorte hull utvikler seg og vekselvirker med sine omgivelser.
eso1326no — Pressemelding
Ny type variable stjerner oppdaget
12 June 2013: Astronomer har funnet en ny type variable stjerner ved hjelp av det sveitsiske Euler-teleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. Forskerteamet gjorde oppdagelsen da de registrerte svært små lysstyrkevariasjoner hos enkelte medlemmer i en stjernehop. Observasjonene avslørte at stjernene hadde hittil ukjente egenskaper, som strider mot gjeldende teorier og reiser spørsmål om årsaken til variasjonene.
eso1325no — Pressemelding
Kometfabrikk oppdaget med ALMA
6 June 2013: Astronomer har ved hjelp av ALMA-teleskopet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) avbildet et område rundt en ung stjerne der støvpartikler kan vokse ved å klumpe seg sammen. Dette er første gang en slik støvfelle er tydelig observert og modellert. Studien løser et langvarig mysterium om hvordan støvpartiklene i skiver rundt stjerner vokser seg store nok til at de etter hvert kan danne kometer, planeter og andre steinlegemer. Forskningsresultatene publiseres i tidsskriftet Science 7. juni 2013.
eso1324no — Pressemelding
Den letteste eksoplanet som hittil er avbildet?
3 June 2013: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope har et astronomteam fotografert et svakt objekt som beveger seg nær en lyssterk stjerne. Massen er beregnet til mellom fire og fem ganger Jupiters, noe som kan gjøre objektet til den minst massive planet som er direkte avbildet utenfor vårt eget solsystem. Oppdagelsen vil øke vår kunnskap om hvordan planetsystemer dannes og utvikler seg.
eso1323no — Pressemelding
Diett med lite natrium gir stjerner interessant alderdom
29 May 2013: Ut fra gjeldende teorier vil en stjerne som Sola kaste vekk mye av atmosfæren sin når den nærmer seg slutten av livet. Men nye observasjoner av en enorm stjernehop, gjort med ESOs Very Large Telescope, viser at et flertall av de studerte stjernene faktisk aldri kom til dette livsstadiet – stikk i strid med alle forventninger. Det internasjonale forskerteamet fant også ut at mengden natrium i stjernene er en perfekt indikator på hvordan de ender sine liv.
eso1322no — Pressemelding
ESOs Very Large Telescope feirer 15-årsjubileum
23 May 2013: Med dette nye blinkskuddet av en spektakulær stjernefødestue feirer ESO at Very Large Telescope, verdens mest avanserte optiske instrument, har vært i drift i 15 år. Bildet avdekker tykke støvskyer som sees i silhuett mot en rosalysende gasståke kalt IC 2944. De mørke flekkene kan minne om dråper av blekk i en frisk jordbærcocktail, og er formet av intens stråling fra lyssterke, unge stjerner i nabolaget.
eso1321no — Pressemelding
Orions skjulte flammer
15 May 2013: Et nytt, dramatisk bilde av kosmiske skyer i stjernebildet Orion avdekker noe som kan se ut som et brennende bånd på himmelen. Den oransje gløden representerer svak stråling fra kalde, interstellare støvkorn. Det menneskelige øye kan ikke se slik langbølget lys, men det kan det ESO-drevne APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile.
eso1320no — Pressemelding
Et anarkistisk stjernedannelsesområde
2 May 2013: Det danske 1,5-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile har tatt et slående bilde av NGC 6559, et objekt som tydelig viser kaoset som hersker når stjerner fødes i interstellare skyer.
eso1319no — Pressemelding
Rekordtung pulsar gir Einstein rett – enn så lenge
25 April 2013: Ved hjelp av ESOs Very Large Telescope og radioteleskoper verden over har astronomer oppdaget og studert et meget underlig stjernepar. Det består av den mest massive nøytronstjerne man kjenner til, og en omkretsende hvit dverg. Denne spesielle dobbeltstjernen gjør det mulig å teste Einsteins gravitasjonsteori – den generelle relativitetsteorien – på måter vi ikke har kunnet tidligere. De nye observasjonene passer så langt perfekt med forutsigelsene fra den generelle relativitetsteorien og stemmer ikke overens med enkelte alternative teorier. Resultatene presenteres i journalen Science 26. april 2013.
eso1318no — Pressemelding
ALMA lokaliserer tidlige galakser i rekordfart
17 April 2013: Et astronomteam har brukt det nye ALMA-teleskopet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) til å lokalisere over hundre av de mest aktive stjernedannende galakser i det tidlige univers. ALMA er så kraftig at i løpet av bare noen få timer ble det gjort like mange observasjoner av disse galaksene som samtlige lignende teleskoper verden over har utført i løpet av mer enn et tiår.
eso1317no — Pressemelding
En spøkelsesaktig grønn boble
10 April 2013: Et nytt fascinerende bilde fra ESOs Very Large Telescope viser den grønne planetariske tåken IC 1295, som omgir en lyssvak og døende stjerne rundt 3300 lysår unna i stjernebildet Skjoldet. Bildet er det mest detaljerte som noensinne er tatt av denne stjernetåken.
eso1316no — Pressemelding
Unge, hete og blå
27 March 2013: Denne glitrende ansamlingen av klare, blå lyskilder er stjernehopen NGC 2547, en gruppe nydannede stjerner i stjernebildet Seilet på den sørlige himmelhalvkule. Bildet er tatt med vidvinkelkameraet Wide Field Imager på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.
eso1315no — Pressemelding
Vakker spiralgalakse med svinnende supernova
20 March 2013: Rundt 35 millioner lysår fra Jorda, i stjernebildet Elven, ligger spiralgalaksen NGC 1637. I 1999 ble galaksens fredfulle utseende forstyrret av en meget lyssterk supernova. Astronomer som har studert etterdønningene etter kjempeeksplosjonen med ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile, har gitt oss et flott portrett av denne relativt nærliggende galaksen.
eso1314no — Pressemelding
Danmarks kronprinspar besøker ESOs Paranal-observatorium
15 March 2013: Hans Kongelige Høyhet Kronprins Fredrik av Danmark og hans kone, Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mary, besøkte 14. mars 2013 ESOs Paranal-observatorium i forbindelse med et offisielt besøk i Chile. De ble vist rundt på ESOs verdensledende forskningsanlegg på Paranal av ESOs administrerende direktør, Tim de Zeeuw.
eso1313no — Pressemelding
ALMA omskriver historien om universets mest intense stjernedannelsesperiode
13 March 2013: Observasjoner av ekstremt fjerne galakser med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) viser at den heftigste perioden med stjernefødsler i universet fant sted mye tidligere enn antatt. I tillegg er det funnet vannmolekyler rekordlangt ut i kosmos. Forskningen presenteres i to artikler i Astrophysical Journal og en i tidsskriftet Nature 14. mars 2013. Resultatene er de seneste i en rekke oppdagelser fra det nye internasjonale ALMA-observatoriet, som innvies i dag.
eso1312no — Pressemelding
Innvielsen av ALMA innvarsler ny æra av oppdagelser
13 March 2013: I en avsidesliggende del av de chilenske Andesfjellene ble Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i dag offisielt innviet. Begivenheten markerer at alle de viktigste systemene til gigantteleskopet er ferdigstilt og at ALMA nå formelt er et fullverdig observatorium og ikke lenger et byggeprosjekt. ALMA er et samarbeid mellom Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia i samarbeid med Chile.
eso1311no — Pressemelding
Oppmåling av universet med rekordstor nøyaktighet
6 March 2013: Etter nesten et tiår med grundige observasjoner har et internasjonalt astronomteam klart å bestemme avstanden til nabogalaksen Store magellanske sky mer nøyaktig enn noen gang før. Den nye målingen gir oss også mer kunnskap om universets utvidelseshastighet – den såkalte Hubble-konstanten – og er et avgjørende skritt mot å forstå naturen til den mystiske mørke energien, som gjør at universets ekspansjon faktisk akselererer. Teamet anvendte teleskoper ved ESOs La Silla-observatorium i Chile samt teleskoper andre steder på kloden. Resultatene presenteres i tidsskriftet Nature 7. mars 2013.
Viser 21– 40 av 50