Pressemeldinger 2013

Abonnér på mailinglisten esonews
eso1310no — Pressemelding
Kjempeplanet i ferd med å fødes?
28 February 2013: Astronomer har ved hjelp av ESOs Very Large Telescope gjort det som sannsynligvis er den første direkte observasjon av en ikke ferdig utviklet planet, som fortsatt er innhyllet i den tykke gass- og støvskiven den ble dannet fra. Hvis oppdagelsen senere blir bekreftet, vil den øke vår forståelse av hvordan planeter dannes og gjøre det mulig for astronomer å teste gjeldende teorier mot et observerbart objekt.
eso1309no — Pressemelding
VISTA tørker støv av en kosmisk hummer
20 February 2013: ESOs VISTA-teleskop har avbildet et vakkert himmellandskap av glødende gasskyer, tentakler av mørkt støv og varme, unge stjerner. De infrarøde observasjonene viser stjernefødestuen NGC 6357 i et helt nytt lys. Bildet er tatt i forbindelse med et omfattende observasjonsprosjekt, som for tiden gjennomsøker Melkeveien for å kartlegge vår galakses struktur og opprinnelse.
eso1308no — Pressemelding
Ledetråder til den kosmiske strålingens mystiske opphav
14 February 2013: Svært detaljerte observasjoner med ESOs Very Large Telescope (VLT) av restene etter en tusen år gammel supernova har gitt astronomene nye ledetråder i jakten på opprinnelsen til kosmisk stråling. For første gang tyder observasjonene på at det i supernovaresten finnes hurtige partikler som kan fungere som forløpere til kosmisk stråling. Studien publiseres i journalen Science 14. februar 2013.
eso1307no — Pressemelding
"En dråpe blekk på den lysende himmel"
13 February 2013: Et nytt bilde, fotografert med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, viser den lyssterke stjernehopen NGC 6520 og dens nabo, den underlige, gekkoformede mørke skyen Barnard 86. Dette kosmiske paret sees mot en bakgrunn av millioner av stjerner i den mest lyssterke delen av Melkeveien – en region så proppet med stjerner at det knapt finnes et mørkt himmelområde noe sted på bildet.
eso1306no — Pressemelding
Måketåkens vinger
6 February 2013: Et nytt bilde fra ESO viser et utsnitt av en sky av støv og lysende gass kalt Måketåken. Disse tynne, rødlysende skyene danner "vingene" til den kosmiske fuglen og bukter seg gjennom himmellandskapet sammen med mørke skyer og glitrende stjerner. Observasjonene er gjort med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.
eso1305no — Pressemelding
Høytstående delegasjoner fra Europa besøker Paranal-observatoriet
28 January 2013: De seneste dagene har flere høytstående delegasjoner fra Europa besøkt ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile i etterkant av det nylig avsluttede CELAC-EU-toppmøtet (Community of Latin American and Caribbean States–European Union). Toppmøtet er det største Chile noen gang har organisert og fant sted i Santiago 22.–28. januar 2013. ESO hadde en sentral rolle i arrangementet, som var en utmerket anledning til å vise fram organisasjonens arbeid og fasiliteter til medlemslandenes representanter.
eso1304no — Pressemelding
Mørket settes i brann
23 January 2013: Et nytt bilde fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser vakre skyer av kosmisk støv i stjernebildet Orion. Selv om disse tette interstellare skyene framstår mørke og ugjennomtrengelige på bilder tatt i synlig lys, kan LABOCA-kameraet på APEX registrere varmegløden fra støvet og avdekke stjernenes skjulte fødesteder. Men en av de mørke skyene er ikke hva den ser ut som.
eso1303no — Pressemelding
Lys fra mørket
16 January 2013: Et spennende nytt bilde fra ESO viser en mørk sky hvor nye stjerner dannes, samt en hop med lyssterke stjerner som allerede har tatt steget ut av sin støvete fødestue. Observasjonene er gjort med MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile, og bildet er det beste som noensinne er tatt i synlig lys av dette lite kjente objektet.
eso1302no — Pressemelding
Et virvar av eksotiske stjerner
10 January 2013: Et nytt infrarødt bilde fra ESOs VISTA-teleskop viser kulehopen 47 Tucanae i all sin prakt. Denne hopen inneholder millioner av stjerner, og kjerneområdet huser en rekke eksotiske stjerner med uvanlige egenskaper. Ved å studere disse snodige objektene i 47 Tucanae og andre stjernehoper, kan vi lære mer om hvordan de dannes og vekselvirker med sine omgivelser. Bildet er meget skarpt og viser mange lyssvake stjerner takket være VISTAs størrelse og følsomme kamera, samt de gode observasjonsforholdene ved ESOs Paranal-observatorium i Chile.
eso1301no — Pressemelding
ALMA kaster lys over planetdannende gasstrømmer
2 January 2013: Ved hjelp av ALMA-teleskopet (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) har astronomer for første gang fått innblikk i en viktig fase i dannelsen av kjempeplaneter. Det er funnet enorme gasstrømmer som strekker seg over en åpning i gass- og støvskiven omkring en ung stjerne. Ikke før nå har man klart å gjøre direkte observasjoner av slike strømmer, som man antar skyldes voksende kjempeplaneter som suger til seg gass. Forskningsresultatene publiseres i tidsskriftet Nature 2. januar 2013.
Viser 41– 50 av 50