eso0925no — Pressemelding

Nytt portrett av Omegatåkens briljante vannfarger

7 July 2009

Omegatåken er en kosmisk fødestue hvor nyfødte stjerner lyser opp og former et pastellfarget fantasilandskap av gass og støv. Stjernetåken kan nytes i all sin prakt på dette nye bildet fra ESO.

Omegatåken, også kalt Svanetåken, er en nydelig stjernefødestue omtrent 5500 lysår unna i stjernebildet Skytten. Denne aktive stjernedannende gass- og støvregionen måler rundt 15 lysår og har nylig ynglet fram en hop av massive, varme stjerner. Det intense lyset og de sterke vindene fra disse ferske stjernene har skapt iøynefallende trådliknende strukturer i gassen og støvet.

Sett gjennom et lite teleskop kan tåken for enkelte observatører minne om den siste bokstaven i det greske alfabetet, omega, mens andre heller ser en svane og dens lange, buete hals. Andre kallenavn på dette kosmiske landemerket er Hesteskotåken og Hummertåken.

Den sveitsiske astronomen Jean-Philippe Loys de Chéseaux oppdaget stjernetåken omkring 1745. Den franske kometjegeren Charles Messier gjenoppdaget objektet uavhengig rundt tjue år senere og innlemmet det som nummer 17 i sin berømte katalog. I små teleskoper framstår Omegatåken som en gåtefull og spøkelsesaktig lysstripe foran Melkeveiens stjerneteppe. Tidlige observatører var usikre på om denne kuriositeten var en gassky eller en fjern stjernehop som var for lyssvak til å kunne oppløses i enkeltstjerner. I 1866 gav William Huggins det endelige svaret: Ved å bruke et nytt instrument, den astronomiske spektrografen, kunne han bekrefte at Omegatåken var en sky av glødende gass.

I de senere år har astronomene funnet ut at Omegatåken er en av de yngste og mest massive stjernedannende områdene i Melkeveien. Aktiv stjernedannelse startet for en million år siden og foregår enda. Den lysende gassen på dette bildet utgjør bare en liten blemme på siden av en mye større gassky bestående av molekylær gass. Støvet som man også kan se tydelig på bildet, stammer fra levningene etter massive, varme stjerner som har avsluttet sine korte liv og slynget materiale tilbake ut i rommet.

Det nye bildet, tatt med EMMI-instrumentet på ESOs 3,58 meter store New Technology Telescope (NTT) ved La Silla-observatoriet i Chile, viser sentralområdet til Omegatåken med praktfull oppløsning. Et annet instrument på NTT, kalt SOFI, tok i 2000 et annet nydelig bilde av tåken i midt-infrarødt (ESO Press Photo 24a/00). Her kunne astronomene se gjennom støvet og dermed oppdage en rekke stjerner som tidligere var skjult. NASA/ESAs Hubble-teleskop har også avbildet mindre deler av stjernetåken i høy oppløsning (heic0305a and heic0206d).

Helt til venstre i bildet dekker en enorm, firkantig gassky den glødende gassen. Den fascinerende paletten av subtile fargenyanser over bildet skyldes de forskjellige gassene (hovedsakelig hydrogen, men også oksygen, nitrogen og svovel), som lyser på grunn av den kraftige ultrafiolette strålingen fra de varme, unge stjernene i nabolaget.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 14 land: Belgia, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.