eso0926no — Pressemelding

En ørn av kosmiske proposjoner

16 July 2009

I dag har ESO sluppet et nytt, vakkert bilde av området rundt Ørnetåken, en stjernefabrikk der strålingen fra nyklekte stjernehoper skjærer ut gigantiske søyler av gass og støv.

Ørnetåken befinner seg 7000 lysår unna, i retning stjernebildet Slangen. Den er en imponerende fødestue for stjerner; et område fylt av gass og støv der unge stjerner er i ferd med å dannes og hvor en hop av massive, varme stjerner, NGC 6611, akkurat er født. Den kraftige strålingen og partikkelvinden fra disse massive nykomlingene er med på å forme lysårlange søyler eller pilarer, som på bildet sees delvis i silhuett mot en lyssterk tåkebakgrunn. Formen til selve tåken kan minne vagt om en ørn, der de midterste søylene forestiller klørne.

Stjernehopen ble oppdaget av den sveitsiske astronomen Jean Philippe Loys de Chéseaux i 1745–46. Den ble uavhengig gjenoppdaget rundt tjue år senere av den franske kometjegeren Charles Messier, som innlemmet objektet som nummer 16 i sin berømte katalog og bemerket at stjernene var omgitt av en svak glød. Ørnetåken fikk ikonstatus i 1995 da hovedsøylene ble avbildet av NASA og ESAs Hubble-teleskop. I 2001 tok ESOs Very Large Telescope (VLT) et nytt fantastisk bilde av stjernetåken (ESO Press Photo 37/01) i infrarødt – her kunne man se gjennom støvet i tåken og studere stjernene som var i ferd med å fødes.

Det nye bildet er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile, og dekker et himmelareal på størrelse med fullmånen. Synsfeltet er om lag 15 ganger større enn VLT-bildet og mer enn 200 ganger større enn det berømte Hubble-bildet. Hele området rundt søylene kan nå beundres i all sin prakt.

Hovedsøylene – på engelsk kalt "Pillars of Creation" – ligger i midten av bildet, mens den unge stjernehopen NGC 6611 sees over og til høyre. "Spiret" – en annen pilar avbildet av Hubble-teleskopet – befinner seg til venstre for midten.

Fingerliknende strukturer stikker fram fra den enorme skyen av kald gass og støv, ikke helt ulikt stalagmitter som vokser oppover fra bakken i en hule. Inni pilarene er gassen tett nok til å trekke seg sammen under sin egen vekt og danne stjerner. Disse lysårlange gass- og støvsøylene både formes, opplyses og ødelegges kontinuerlig av det intense ultrafiolette lyset fra de massive stjernene i den nærliggende stjernehopen NGC 6611. I løpet av noen få millioner år – kun for et øyeblikk å regne i kosmisk målestokk – vil de alle være forsvunnet.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 14 land: Belgia, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.