eso0928no — Pressemelding

Stjernetåke med to motorer

5 August 2009

ESO har sluppet et nytt bilde av et stjernerikt område i retning stjernebildet Kjølen. Denne flotte himmelutsikten er tettpakket med stjerner i alle mulige farger og lysstyrker, og enkelte sees i silhuett mot gass- og støvskyer i bakgrunnen. En uvanlig stjerne, HD 87643, nær midten har vært studert nøye med flere av ESOs teleskoper, deriblant Very Large Telescope Interferometer (VLTI). Stjernen er omgitt av en kompleks og utstrakt tåke, som skyldes stoff som tidligere er slynget ut fra stjernen. Den har dessuten en kompanjong. Vekselvirkninger i dette dobbeltstjernesystemet kan være motoren som tilfører energi til stjernens merkverdige tåke.

Det nye bildet viser et rikt stjerneområde i retning mot Melkeveiens Carina-arm og er sentrert rundt stjernen HD 87643, en eksotisk stjerne av typen B[e]. [1] Dette er det beste bildet noensinne av en B[e]-stjerne.

Bildet ble tatt med Wide Field Imager-kameraet (WFI) på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Det er lett å se at den utstrakte gass- og støvtåken reflekterer lyset fra stjernen i midten. Stjernevinden ser ut til å ha formet tåken og "frest" ut søyler av gass og støv. En grundig undersøkelse av disse strukturene tyder på at stjernen kaster av seg materiale hvert 15. til 50. år.

Et team av astronomer, ledet av Florentin Millour, har studert stjernen HD 87643 nøye med flere av ESOs teleskoper. I tillegg til WFI-instrumentet på La Silla, benyttet de seg av ESOs Very Large Telescope (VLT) på Paranal.

Med VLT og NACO-instrumentet, som har adaptiv optikk, kunne astronomene ta bilder av stjernen uten de forstyrrende effektene jordatmosfæren har på observasjonene. For å undersøke objektet enda nærmere, tok de i bruk interferometeret kalt Very Large Telescope Interferometer (VLTI).

De ulike observasjonene, fra vidvinkelbildet med WFI til de høyoppløste VLTI-dataene, spenner over et stort zoomområde – forskjellen i forstørrelse er hele 60 000. Astronomene oppdaget at HD 87643 har en kompanjong omtrent 50 ganger lenger unna enn avstanden mellom Jorda og Sola. Denne nabostjernen er innhyllet i et kompakt skall av støv. De to stjernene går sannsynligvis i bane rundt hverandre med en periode på mellom 20 og 50 år. Det er også mulig at en enorm støvskive omgir stjernene.

Tilstedeværelsen av kompanjongen kan forklare de jevnlige materieutkastningene og tåken rundt HD 87643; ettersom kompanjongen går i en meget elliptisk bane, vil den komme svært nær HD 87643 med jevne mellomrom. Passasjen kan påvirke HD 87643, slik at gass og støv kastes ut i rommet rundt.

[1]: B[e]-stjerner er stjerner av spektralklasse B som har emisjonslinjer i deres spektra, derav "e"-en. De er omgitt av store mengder støv.

Studien av HD 87643 er publisert i en artikkel i journalen Astronomy and Astrophysics: A binary engine fueling HD 87643’s complex circumstellar environment using AMBER/VLTI imaging, av F. Millour et al.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 14 land: Belgia, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.