eso0931no — Pressemelding

NGC 4945: Melkeveiens ikke altfor fjerne nabo

2 September 2009

ESO har offentliggjort et slående bilde av en nærliggende galakse som mange astronomer tror likner på vår en Melkeveigalakse. Selv om NGC 4945 sees rett fra kanten, tyder observasjoner på at denne stjerneøyen er en spiralgalase slik som vår, med lysende, virvlende armer og et stavlignende sentralområde. NGC 4945s har en mer lyssterk kjerne som sannsynligvis skjuler et supermassivt sort hull som sluker i seg materie og sender energi ut i rommet.

NGC 4945 befinner seg bare rundt 13 millioner lysår unna i stjernebildet Kentauren. Den bemerkelsesverdige galaksen er synlig selv med et amatørteleskop. Betegnelsen stammer fra dens listenummer i New General Catalogue, katalogen som den dansk-irske astronomen John Louis Emil Dreyer utarbeidet i 1880-årene. Den skotske astronomen James Dunlop regnes som oppdageren av NGC 4945; det skjedde i 1826 mens Dunlop jobbet Australia.

Det nye portrettet av NGC 4945 er tatt med vidvinkelkameraet (Wide-Field Imager) på MPG/ESOs 2,2-meter-teleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Fra vårt jordlige ståsted ser galaksen sigarformet ut, men den er egentlig formet som en skive. Diameteren er mye større enn tykkelsen, og rundt skivens midtpunkt kretser stjerner og gass i et karakteristiske spiralmønster. Med hjelp av spesielle filtre kan astronomene isolere lyset som sendes ut av oppvarmede gasser, slik som f.eks. hydrogen. Bildet framviser kontrastrike detaljer i NGC 4945 som indikerer områder med stjernedannelse.

Andre observasjoner har avslørt at NGC 4945 har en aktiv galaksekjerne. Det innebærer at utbulningen i midten av galaksen sender ut mye mer energi enn mer rolige galakser som Melkeveien. Forskerne klassifiserer NGC 4945 som en Seyfert-galakse. Navnet stammer fra den amerikanske astronomen Carl K. Seyfert, som i 1943 publiserte en studie som beskrev det merkelige lyset som enkelte galaksekjerner utstråler. Astronomene har etter hvert mistenkt at det er supermassive sorte hull som står bak den hissige aktiviteten i sentrum av Seyfert-galaksene. På grunn av sin sterke gravitasjonskraft, suger sorte hull til seg omliggende gass og støv. Materien akselereres og varmes opp helt til den sender ut høyenergisk stråling, deriblant røntgenstråling og ultrafiolett lys. De fleste store spiralgalakser, inkludert vår egen Melkevei, har et sort hull i sentrum. Men mange av disse mørke monstrene har nådd et utviklingsstadium der de ikke lenger "fråtser" og er så aktive lenger.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 14 land: Belgia, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.