eso0941no — Pressemelding

Astronomer kaster lys over det kosmiske skjelett

3 November 2009

Astronomer har funnet en gigantisk og hittil ukjent ansamling av galakser nesten syv milliarder lysår unna. Oppdagelsen ble gjort ved å kombinere data fra to av verdens kraftigste bakkebaserte teleskoper. Dette er første gang man observerer en så stor galaksestruktur i det fjerne univers, og dataene gir verdifull innsikt i den kosmiske veven og hvordan den ble til.

"Innholdet i universet er ikke jevnt fordelt," sier Masayuki Tanaka fra ESO, som ledet studien. "I vårt kosmiske nabolag dannes stjernene i galakser, som igjen samler seg i galaksegrupper og galaksehoper. De mest aksepterte kosmologiske teorier forutsier at materien også klumper seg på enda større skalaer, i den såkalte kosmiske veven. Galaksene antas å være fordelt i enorme, trådlignende strukturer – kalt filamenter – som strekker seg mellom tomrommene i universet. Man kan tenke på det som en storslått, kosmisk hårball."

Disse filamentene er millioner av lysår lange og utgjør universets skjelett: Galakser samles rundt dem, og der hvor de krysser hverandre, oppstår gigantiske galaksehoper. De ligger der som store edderkopper og venter på mer materie å fordøye. Forskere sliter med å finne ut hvordan alt dette har oppstått. Det finnes flere eksempler på store filamentstrukturer relativt nær oss, men fram til nå har man ikke hatt håndfaste bevis for deres eksistens i det fjerne univers.

Temaet ledet av Tanaka oppdaget en stor struktur rundt en fjern galaksehop de hadde avbildet tidligere. De har nå brukt to store bakkebaserte teleskoper for å gjøre mer detaljerte studier: Avstanden til alle galaksene er bestemt, noe som videre gjør det mulig å lage en tredimensjonal modell av kjempestrukturen. De spektroskopiske observasjonene ble gjort med VIMOS-instrumentet på ESOs Very large Telescope og FOCAS-instrumentet på Subaru-teleskopet, som drives av Japans National Astronomical Observatory.

Takket være disse og andre observasjoner kunne astronomene gjøre en demografisk undersøkelse av den nyoppdagede strukturen og dessuten identifisere flere mindre galaksegrupper rundt den store galaksehopen. De kunne skjelne flere titalls slike galakseklumper, som hver typisk har en masse ti ganger større enn vår egen Melkeveigalakse. Noen av dem var faktisk opptil tusen ganger mer massiv enn Melkeveien. Massen til selve galaksehopen ble estimert å være minst ti tusen ganger større enn Melkeveiens. Enkelte av galakseklumpene er fanget i galaksehopens gravitasjonelle jerngrep og vil til slutt bli del av denne.

"Dette er første gang vi har observert en så stor og omfattende struktur i det fjerne univers," sier Tanaka. "Vi kan nå gå fra demografi til sosiologi og studere hvordan egenskapene til galaksene avhenger av deres miljø i en tid da universet bare var 2/3 av dets nåværende alder."

Filamentet befinner seg om lag 6,7 milliarder lysår fra Jorda og har en utstrekning på minst 60 millioner lysår. Den nylig avdekte strukturen strekker seg sannsynligvis enda lengre, forbi området som astronomene undersøkte. Det er allerede planlagt flere observasjoner for å bestemme den virkelige størrelsen.

Denne studien er presentert i en forskningsartikkel i journalen Astronomy & Astrophysics: "The spectroscopically confirmed huge cosmic structure at z = 0.55", av Tanaka et al.

Forskerteamet består av Masayuki Tanaka (ESO), Alexis Finoguenov (Max-Planck-Institute for Extraterrestrial Physics i Garching i Tyskland, og University of Maryland i Baltimore i USA), Tadayuki Kodama (National Astronomical Observatory of Japan i Tokyo), Yusei Koyama (Department of Astronomy ved University of Tokyo), Ben Maughan (H.H. Wills Physics Laboratory ved University of Bristol i Storbritannia) og Fumiaki Nakata (Subaru Telescope, National Astronomical Observatory of Japan).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 14 land: Belgia, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.

Forskningsartikkelen: http://www.aanda.org/10.1051/0004-6361/200912929