eso1003no — Pressemelding

På sporet av en kosmisk katt

20 January 2010

ESO har akkurat offentliggjort et nydelig bilde av en enorm stjernetåke kjent som Kattepotetåken eller NGC 6334. Denne komplekse gass- og støvregionen hvor tallrike massive stjerner fødes, ligger nær Melkeveiens sentrum og er kraftig tilslørt av mellomliggende støvskyer.

Få objekter på himmelen har fått et mer passende navn en Kattepotetåken, en glødende gassky som likner et gigantisk poteavtrykk fra en himmelsk katt ute på luftetur i universet. Den britiske astronomen John Herschel oppdaget NGC 6334 i 1837 under et besøk i Sør-Afrika. Selv om han brukte et av verdens største teleskoper på den tiden, kan det virke som han bare la merke til den mest lyssterke delen av skyen, sett til venstre på dette nye bildet.

NGC 6334 ligger om lag 5500 lysår unna, i retning stjernebildet Skorpionen, og dekker et himmelareal litt større enn fullmånen. Hele gasskyen måler omtrent 50 lysår. Stjernetåken ser rød ut fordi dens blå og grønne lys spres og absorberes mer effektivt av materien som ligger mellom tåken og Jorda. Den røde lyset stammer hovedsakelig fra hydrogengass som er varmet opp av den intense strålingen fra varme, unge stjerner i tåken.

NGC 6334 er en av de mest aktive fødestuene for massive stjerner i galaksen vår og har vært nøye studert av astronomer opp gjennom årene. Tåken skjuler mange nyfødte, lyssterke blå stjerner – hver og en nesten ti ganger mer massiv enn Sola og født i løpet av de siste millioner år. Regionen inneholder også mange babystjerner, som er begravd dypt inni tåkestøvet og derfor vanskelige å studere. Totalt kan Kattepotetåken inneholde flere titusener av stjerner.

Spesielt slående er den røde, intrikate boblen nede til høyre i bildet. Dette er sannsynligvis enten en stjerne som kaster av seg store mengder materie i sine siste livsstadier, eller gassrestene etter en stjerne som allerede har eksplodert.

Det nye portrettet av Kattepotetåken ble tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Fargebildet ble laget ut fra bilder tatt gjennom blå, grønne og røde filtre, samt et spesialfilter som er designet for å kun slippe gjennom lyset fra glødende hydrogen.