eso1005no — Pressemelding

Stjernene bak teppet

3 February 2010

ESO presenterer her et praktfullt bilde av NGC 3603, en enorm stjernefabrikk der nye stjerner fødes kontinuerlig. Inni denne vakre stjernetåken ligger en av Melkeveiens mest lyssterke og kompakte hoper av unge, massive stjerner. Stjernehopen er en "lokal" utgave av de svært aktive stjernedannelsesområdene vi kjenner fra andre galakser. Hopen inneholder dessuten den mest massive stjernen som noensinne er veid.

NGC 3603 er et meget aktivt sted, en såkalt "starburst"-region: En kosmisk fabrikk som produserer stjerner i et forrykende tempo fra tåkens utstrakte skyer av gass og støv. Regionen befinner seg 22 000 lysår fra Sola og er det nærmeste området av denne typen i vår galakse. Dette gir astronomene et relativt nærliggende laboratorium for å studere prosesser knyttet til intens stjernedannelse – prosesser som er svært vanlige i andre galakser, men vanskelige å observere i detalj grunnet de store avstandene.

Stjernetåkens form skyldes det intense lyset og de sterke partikkelvindene fra de unge, massive stjernene, som får teppet av gass og støv til å fordufte og dermed avdekker mangfoldige strålende soler. Den sentrale stjernehopen inni NGC 3603 inneholder tusenvis av stjerner av alle mulige typer (eso9946). Størsteparten har masser omtrent som eller mindre enn Sola, men det finnes også spektakulære kjempestjerner som er nær slutten av sine liv. En rekke blå superkjemper er presset sammen innenfor et volum på mindre enn et kubikklysår, sammen med tre såkalte Wolf-Rayet-stjerner – ekstremt lyssterke og massive stjerner, som kaster av seg enorme mengder materie før de sier takk for seg i fantastiske supernovaeksplosjoner. Ved å bruke andre, nylige observasjoner gjort med SINFONI-instrumentet på ESOs Very Large Telescope (VLT), har astronomene fått bekreftet at en av disse stjernene er omtrent 120 ganger mer massiv enn Sola. Den er dermed den mest massive stjernen vi så langt kjenner til i Melkeveien [1].

Skyene i NGC 3603 gir oss et familiebilde av stjerner i ulike stadier av livene sine. Her finner vi gasstrukturer som er i ferd med å bli til stjerner, nyfødte stjerner, voksne stjerner og stjerner som nærmer seg slutten. Alle disse stjernene har noenlunde samme alder, mer bestemt rundt en million år – kun for et øyeblikk å regne i forhold til vår fem milliarder år gamle sol og solsystem. Det at noen stjerner bare så vidt har startet sine liv, mens andre allerede er døende, skyldes den store variasjonen i masse: Stjerner med stor masse er utrolig lyssterke og varme og bruker derfor opp brenselet sitt mye raskere enn sine mindre massive, lyssvakere og kjøligere motstykker.

Det nye bildet er tatt med FORS-instrumentet på VLT ved Paranal-observatoriet i Chile. Det viser et stort himmelområde rundt stjernehopen og avslører den rike strukturen i den omliggende gass- og støvskyen.

[1] Stjernen, NGC 3603-A1, er faktisk en formørkelsesvariabel dobbeltstjerne. De to stjernene kretser rundt hverandre med en periode på 3,77 dager. Den beregnede massen til den mest massive stjernen er 116 solmasser, mens det tilsvarende tallet for kompanjongen er 89 solmasser.