eso1011no — Pressemelding

Første nærstudie av en temperert eksoplanet

17 March 2010

Ved å kombinere observasjoner fra CoRoT-satellitten og ESOs HARPS-instrument har astronomene oppdaget den første "normale" eksoplanet som kan studeres i detalj. Planeten CoRoT-9b passerer jevnlig foran en sollignende stjerne som befinner seg 1500 lysår fra Jorda, i retning stjernebildet Slangen.

"CoRoT-9b er en vanlig, temperert eksoplanet i likhet med mange av de andre vi allerede kjenner. Men denne er den første der vi kan gjøre inngående studier av klodens egenskaper," sier Claire Moutou, medlem av det internasjonale temaet av 60 astronomer som sto bak oppdagelsen. "Den kan fort vise seg å bli en Rosettastein for eksoplanetforskningen."

"CoRoT-9b er den første eksoplaneten som faktisk ligner på planetene i vårt eget solsystem," legger hovedforfatter Hans Deeg til. "Den er på størrelse med Jupiter og har en bane omtrent som Merkurs."

"I likhet med kjempeplanetene våre, Jupiter og Saturn, består eksoplaneten hovedsakelig av hydrogen og helium," sier teammedlem Tristan Guillot. "Den kan dessuten inneholde opp mot 20 jordmasser med andre elementer, inkludert vann og stein ved høye temperaturer og trykk."

Sett fra Jorda passerer CoRoT-9b foran moderstjernen sin hver 95. dag [1]. Denne passasjen varer omtrent 8 timer og gir astronomene mye ekstra informasjon om planeten. Siden den deler mange egenskaper med størsteparten av eksoplanetene som hittil er oppdaget [2], betyr denne kunnskapen mye for dette unge forskningsfeltet.

"Vi har nå mer informasjon om CoRoT-9b enn andre eksoplaneter av samme type," sier medforfatter Didier Queloz. "Analysen vår kan stimulere til ny forskning på atmosfærene til planeter med moderat til lav temperatur, i tillegg til at den bidrar til vår forståelse av lavtemperaturkjemi."

Mer enn 400 eksoplaneter er funnet så langt, 70 av dem med "passasjemetoden". CoRoT-9b er spesiell ettersom avstanden til moderstjernen er om lag ti ganger større enn for de andre planetene som er oppdaget med denne metoden. Og i motsetning til alle slike eksoplaneter har denne et temperert klima. Temperaturen i gasslagene på overflaten (gassplaneter har ingen fast overflate) er forventet å ligge mellom –20 og +160 grader Celsius, med minimal variasjon mellom dag og natt. Den eksakte verdien avhenger av hvorvidt det finnes et lag med sterkt reflekterende skyer eller ikke.

CoRoT-satellitten, som drives av det franske romfartsbyrået CNES [3], identifiserte planeten etter 145 dager med observasjoner gjennom sommeren 2008. Observasjoner med ESOs svært suksessrike eksoplanetjeger – HARPS-instrumentet på ESOs 3,6-metersteleskop på La Silla i Chile – gjorde det mulig for astronomene å beregne objektets masse, nemlig ca. 80 prosent av Jupiters masse. Dette bekreftet at CoRoT-9b faktisk er en eksoplanet.

Oppdagelsen offentliggjøres i denne ukens utgave av forskningsjournalen Nature.

[1] En planetpassasje inntreffer når en klode passerer foran sin moderstjerne og blokkerer en del av stjernens lys. En slik formørkelse endrer stjernens tilsynelatende lysstyrke og gjør det mulig å bestemme planetens diameter. Kombinert med målinger med HARPS-spektrografen av planetens radielle hastighet, kan en videre utlede massen og dermed også tettheten. Det er denne kombinasjonen av observasjonsdata som gjør at astronomene kan studere objektet så nøye. At planeten passerer foran moderstjernen – men likevel ikke så nær at den blir en varm gasskjempe ("hot Jupiter" på engelsk) – er det som gjør dette objektet så velegnet for videre studier.

[2] Av alle eksoplaneter oppdaget så langt er tempererte gasskjemper den vanligste typen.

[3] Romteleskopet CoRoT (Convection, Rotation and Transits) er konstruert av CNES med bidrag fra Østerrike, Tyskland, Spania, Belgia, Brasil og European Space Agency (ESA). Den er konstruert for å oppdage eksoplaneter som passerer foran stjerner, og for å gjøre seismologiske undersøkelser av stjerner. Resultatene fra CoRoT suppleres av observasjoner med en rekke bakkebaserte teleskoper, deriblant IAC-80 (Teide Observatory), Canada France Hawaii Telescope (Hawaii), Isaac Newton Telescope (Roque de los Muchachos Observatory, Kanariøyene), Wise Observatory (Israel), Faulkes North Telescope of the Las Cumbres Observatory Global Telescope Network (Hawaii) og ESOs 3.6-metersteleskop (Chile).

Denne studien er presentert i en forskningsartikkel i journalen Nature denne uken ("A transiting giant planet with a temperature between 250 K and 430 K" av H. J. Deeg et al.).

Forskerteamet består av H.J. Deeg, B. Tingley, J.M. Almenara og M. Rabus (Instituto de Astrof?sica de Canarias, Tenerife, Spania), C. Moutou, P. Barge, A. S. Bonomo, M. Deleuil, J.-C. Gazzano, L. Jorda og A. Llebaria (Laboratoire d'Astrophysique de Marseille, Université de Provence, CNRS, OAMP, Frankrike), A. Erikson, Sz. Csizmadia, J. Cabrera, P. Kabath, H. Rauer (Institute of Planetary Research, German Aerospace Center, Berlin, Tyskland), H. Bruntt, M. Auvergne, A. Baglin, D. Rouan, og J. Schneider (Observatoire de Paris-Meudon, Frankrike), S. Aigrain og F. Pont (University of Exeter, Storbritannia), R. Alonso, C. Lovis, M. Mayor, F. Pepe, D. Queloz og S. Udry (Observatoire de l'Université de Genève, Sveits), M. Barbieri (Università di Padova, Italia), W. Benz (Universität Bern, Sveits), P. Bordé, A. Léger, M. Ollivier og B. Samuel (Institut d’Astrophysique Spatiale, Université Paris XI, Orsay, Frankrike), F. Bouchy og G. Hébrard (IAP, Paris, Frankrike), L. Carone og M. Pätzold (Rheinisches Institut für Umweltforschung an der Universität zu Köln, Tyskland), S. Carpano, M. Fridlund, P. Gondoin og R. den Hartog (ESTEC/ESA, Noordwijk, Nederland), D. Ciardi (NASA Exoplanet Science Institute/Caltech, USA), R. Dvorak (University of Vienna, Østerrike), S. Ferraz-Mello (Universidade de São Paulo, Brasil), D. Gandolfi, E. Guenther, A. Hatzes, G. Wuchterl, B. Stecklum (Thüringer Landessternwarte, Tautenburg, Tyskland), M. Gillon (University of Liège, Belgia), T. Guillot og M. Havel (Observatoire de la Côte d’ Azur, Nice, Frankrike), M. Hidas, T. Lister og R. Street (Las Cumbres Observatory Global Telescope Network, Santa Barbara, USA), H. Lammer og J. Weingrill (Space Research Institute, Austrian Academy of Science), og T. Mazeh og A. Shporer (Tel Aviv University, Israel).