eso1018no — Pressemelding

Verdens største teleskop, E-ELT, skal bygges på Armazores i Chile

Fotnote

26 April 2010

26. april 2010 bestemte ESO-rådet at Cerro Armazones blir tilholdssted for det planlagte European Extremely Large Telescope (E-ELT), som vil få en speildiameter på utrolige 42 meter. Cerro Armazones er et fjell 3060 meter over havet i Chiles Atacamaørken, og ligger rundt 130 kilometer sør for byen Antofagasta og 20 kilometer unna Paranal-observatoriet hvor ESOs Very Large Telescope befinner seg.

"Denne viktige milepælen gjør at vi kan sluttføre grunndesignen av dette meget ambisiøse prosjektet. Teleskopet vil bety enorme framskritt for vår astronomiske viten," sier ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw. "Jeg vil takke utvelgelseskomiteen for det omfattende arbeidet de har gjort i løpet av de siste årene."

Neste steg for ESO er å bygge det optiske/infrarødte kjempeteleskopet, European Extremely Large Telescope (E-ELT), som vil ha et hovedspeil på 42 meter i diameter. Det vil bli et helt unikt teleskop – det største "øyet" i verden som skuler opp på himmelen. ESO jobber nå med de endelige konstruksjonsplanene i samarbeid med det europeiske forskningsmiljøet. E-ELT vil bryne seg på de største astronomiske utfordringene i vår tid, noe som til slutt kan vise seg å revolusjonere vår oppfatning av universet, slik Galileos teleskop gjorde for 400 år siden. Den endelige beslutningen om å starte byggingen forventes mot slutten av 2010. Observasjonene skal etter planen starte i 2018.

Valget av sted for E-ELT baserte seg på omfattende meteorologiske undersøkelser over mange år, og ble tatt av ESO-rådet, organisasjonens styrende organ bestående av representanter fra alle ESOs 14 medlemsland. Størstedelen av de innsamlede dataene vil bli offentliggjort i løpet av 2010.

Det er mange faktorer man må ta hensyn til når man skal finne ut hvor et framtidig observatorium bør ligge. Den "astronomiske kvaliteten" på atmosfæren er opplagt meget viktig og omfatter bl.a. antall skyfrie netter, mengden av vanndamp og atmosfærens stabilitet (det astronomene kaller "seeing"). Andre forhold måtte også tas hensyn til, deriblant kostnaden av byggingen og driften av observatoriet, samt den operasjonelle og vitenskapelige synergien med andre store ESO-fasiliteter som f.eks. VLT/VLTI, VISTA, VST, ALMA og SKA.

I mars 2010 fikk ESO-rådet overrakt en foreløpig rapport fra utvelgelseskomiteen, E-ELT Site Selection Advisory Committee [1]. Konklusjonene i rapporten bekreftet at alle de mest aktuelle stedene – Armazones, Ventarrones, Tolonchar og Vizcachas i Chile, pluss den spanske øya La Palma på Kanariøyene – hadde meget gode forhold for astronomiske observasjoner. Hvert enkelt sted hadde også sine spesielle fordeler. Den tekniske rapporten slo fast at Cerro Armazones, i nærheten av Paranal, utmerket seg klart. Dette fjellet hadde den beste kombinasjonen av alle de viktige faktorene når det gjaldt atmosfæriske forhold, i tillegg til at driften kunne integreres med ESOs  Paranal-observatorium. Cerro Armazones og Paranal nyter godt av de samme eksepsjonelle observasjonsforholdene, f.eks. mer enn 320 stjerneklare netter per år.

Etter å ha vurdert de klare anbefalingene fra utvelgelseskomiteen og alle andre relevante aspekter, med spesiell vekt på de vitenskapelige fordelene, har ESO-rådet nå bestemt seg for at Cerro Armazones blir E-ELTs framtidige hjem [2]. Den endelige avgjørelsen om å bygge E-ELT skal tas senere.

"Å integrere E-ELT og dets ekstreme kvaliteter med det særdeles kraftige Very Large Telescope vil sikre Paranal-observatoriets framtid som det mest avanserte optiske/infrarøde observatorium i verden, og styrke ESOs posisjon som verdens ledende organisasjon for bakkebasert astronomi," sier de Zeeuw.

I påvente av at ESO skulle velge Cerro Armazones, og for å støtte prosjektet, har den chilenske regjeringen valgt å gi ESO et betydelig landområde som grenser mot ESOs Paranal-eiendom og som inkluderer Cerro Armazones. Dette vil samtidig være med å beskytte området mot all uheldig påvirkning, ikke minst lysforurensing og gruvedrift.

[1] Den uavhengige utvelgelseskomiteen, E-ELT Site Selection Advisory Committee (SSAC), har nøye analysert data fra flere aktuelle steder rundt omkring i verden. Liknende studier har vært gjort av den amerikanske utvelgelseskomiteen for teleskopprosjektet Thirty-Meter Telescope (TMT). For å spare tid og ressurser ble stedene som TMT-komiteen undersøkte (alle i Nord- og Sør-Amerika) ikke testet av SSAC, siden de to teamene delte resultatene seg imellom. To av de mest aktuelle stedene for E-ELT, inkludert Armazones, var på listen til TMT-komiteen.

[2] Resolusjon til ESO-rådet er som følger:

Rådet erkjenner

• utvelgelseskomiteens meget tydelige anbefaling om at E-ELT bør plasseres på Cerro Armazones i det nordlige Chile
  • den betydelige vitenskapelige synergien mellom E-ELT og framtidige fasiliteter på den sørlige halvkule (spesielt ALMA og SKA) som vil følge av et slikt valg, og
  • de operasjonelle og vitenskapelige synergier med det eksisterende Paranal-observatoriet.

Samtidig vil rådet uttrykke sin takknemlighet overfor Chile og Spania vedrørende

• de svært sjenerøse tilbudene fra begge landene om å være vertskap for E-ELT, samt
  • de omfattende og gode bidragene til diskusjonene omkring utvelgelsen og de respektive lands tilbud

Rådet har ment at den avgjørende faktoren for valg av E-ELTs beliggenhet må være den vitenskapelige kvaliteten til stedet. Den positive betydningen for ESO som ledende forskningsorganisasjon av å bygge E-ELT på Cerro Armazones, samt de gode atmosfæriske forholdene på stedet, veier til sammen tyngre enn det svært gode tilbudet fra Spania vedrørende La Palma.

Rådet har derfor vedtatt å godkjenne anbefalingen fra ESOs administrerende direktør om å utnevne Cerro Armazones i Chile som hjem for det framtidige E-ELT.

Rådet bemerket at denne avgjørelsen er helt vesentlig for å kunne ferdigstille konstruksjonsplanene (vedtak rundt dette vil bli tatt på et senere tidspunkt).