eso1020no — Pressemelding

Utilslørt bilde av en klassisk spiralgalakse

19 May 2010

ESO offentliggjør i dag et vakkert bilde av den nærliggende spiralgalaksen Messier 83, tatt av HAWK-I-instrumentet på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile. Bildet viser galaksen i infrarødt lys og demonstrerer kameraets imponerende egenskaper. Dette er et av de skarpeste og mest detaljerte bilder av Messier 83 som noensinne er tatt fra bakken.

Galaksen Messier 83 (eso0825) befinner seg rundt 15 millioner lysår unna, i stjernebildet Vannslangen. Den er drøyt 40 000 lysår i diameter, bare 40 prosent så stor som Melkeveien. Likevel er den ganske lik vår egen hjemgalakse, både når det gjelder spiralmønsteret og den stavlignende strukturen bestående av stjerner som går gjennom dens sentrum. Blant astronomer er Messier 83 kjent for sine mange supernovaer – enorme eksplosjoner som markerer visse stjerners død. Gjennom det siste århundret har man observert hele seks supernovaer i Messier 83, og det tallet er det bare én annen galakse som slår. Selv uten supernovaene er Messier 83 en av de mest lyssterke nære galaksene, og den kan sees gjennom en vanlig prismekikkert.

Messier 83 har litt observert i den infrarøde delen av lysspekteret ved hjelp av HAWK-I [1], et kraftig kamera på ESOs Very Large Telescope (VLT).

Mye av støvet som tilslører Messier 83, blir gjennomsiktig når en observerer i infrarødt lys. Den meget lyssterke gassen rundt varme unge stjerner i spiralarmene er dessuten mye mindre framtredende på infrarøde bilder. Resultatet er at vi mye lettere kan se galaksens struktur og de enorme hordene av stjerner som den inneholder. Slike "utilslørte" bilder er avgjørende for astronomer som leter etter hoper av unge stjerner, spesielt de som skjuler seg i støvfylte områder rundt om i galaksen. Et av de vitenskapelige hovedmålene med disse observasjonene [2] var nettopp å studere slike stjernehoper. Sammenlignet med tidligere observasjoner, avslører HAWK-Is skarpe blikk mange flere stjerner i Messier 83.

HAWK-I er et av verdens kraftigste nær-infrarøde kameraer, takket være det enorme speilet til VLT, de eksepsjonelt gode observasjonsforholdene ved ESOs Paranal-observatorium, og kameraets store synsfelt og høye følsomhet. Det ble satt i drift i 2007 (eso0736). Astronomer står i kø for å få sjansen til å benytte kameraet og skaffe seg noen av de beste infrarøde bildene av natthimmelen som er mulig å ta fra bakken her på Jorda.

[1] HAWK-I står for "High-Acuity Wide-field K-band Imager". Mer teknisk informasjon finnes i en tidligere pressemelding (eso0736).

[2] Bildet ble laget ut fra data tatt av et team ledet av Mark Gieles (University of Cambridge) og Yuri Beletsky (ESO). Mischa Schirmer (University of Bonn) tok seg av den krevende databehandlingen.