eso1022no — Pressemelding

ESOs teleskopdesigner Raymond Wilson tildeles den prestisjefylte Kavliprisen i astrofysikk

4 June 2010

Kavliprisen 2010 i astrofysikk tildeles Raymond Wilson for sitt pionerarbeid ved ESO som muliggjorde dagens kjempeteleskoper takket være såkalt aktiv optikk. Wilson var grunnleggeren og den første lederen av Optics and Telescopes Group ved ESO, og han deler premien på en million dollar med de to amerikanske forskerne Jerry Nelson og Roger Angel.

Kavliprisen deles ut i Oslo annethvert år av Det Norske Videnskaps-Akademi, stiftelsen Kavli Foundation og Kunnskapsdepartementet, og er et supplement til Nobelprisen. Den ble opprettet i 2008 og tildeles forskere som har ytt betydningsfulle bidrag for å fremme kunnskap innen fagområdene nanovitenskap, neurovitenskap og astrofysikk. Utmerkelsen er oppkalt etter og grunnlagt av Fred Kavli, den norske forretningsmannen og filantropen som senere etablerte Kavlico Corporation i USA. Selskapet er i dag en av verdens ledende produsenter av sensorer til fly, kjøretøyer og annen industriell apparatur.

Wilson kom til ESO i 1972 og jobbet med å perfeksjonere teleskopenes optiske ytelse. Han utviklet konseptet aktiv optikk, en teknologi som gjorde det mulig å anvende større hovedspeil i teleskopene. Det er størrelsen på disse speilene som avgjør et teleskops evne til å samle lys og studere lyssvake og fjerne objekter. Før aktiv optikk ble utviklet, var speil over 6 meter i diameter ikke brukbare i praksis; de var for tunge og kostbare, og hadde en tendens til å bøye seg grunnet sin egen tyngde og endringer i temperatur. Aktiv optikk sørger for optimal bildekvalitet ved å kontinuerlig justere speilets form i løpet av observasjonene. Dette gjorde det mulig å konstruere lettere, tynnere og dermed også større hovedspeil.

Wilson ledet først arbeidet med å implementere aktiv optikk i det revolusjonerende New Technology Telescope ved ESOs La Silla-observatorium, og fortsatte senere å utvikle og forbedre teknologien fram til han gikk av med pensjon i 1993. Aktiv optikk er nå standardutstyr på ethvert større teleskop, inkludert ESOs Very Large Telescope (VLT), som består av fire identiske teleskoper, hvert med et 8,2 meter stort og bare 17,5 cm tykt hovedspeil. Aktiv optikk har bidratt til å gjøre VLT verdens mest suksessrike bakkebaserte observatorium, og systemet vil selvsagt ha en sentral rolle i ESOs framtidige kjempeteleskop, European Extremely Large Telescope (E-ELT). Denne teknikken anvendes også på de to Keck-teleskopene (10 meter), Subaru-teleskopet (8,2 meter) og de to Gemini-teleskopene (8,1 meter).

De to andre delvinnerne, Jerry Nelson og Roger Angel, får prisen henholdsvis for sitt pionerarbeid innen segmenterte hovedspeil (som f.eks. i Keck-teleskopene) og utviklingen av lette speil med korte brennvidder.

En webcast fra Oslo der vinnerne offentliggjøres, er tilgjengelig på www.kavliprize.no og www.kavlifoundation.org.