eso1024no — Pressemelding

Eksoplanet i farta

10 June 2010

For første gang har astronomer greid å direkte følge bevegelsen til en eksoplanet idet den beveger seg fra den ene siden av moderstjernen sin til den andre. Planeten har den minste banen av alle eksoplanetene som hittil er avbildet direkte – avstanden fra moderstjernen er omtrent lik avstanden mellom Saturn og Sola. Forskerne tror den kan ha blitt dannet på samme vis som kjempeplanetene i vårt eget solsystem. Fordi stjernen er så ung, beviser denne oppdagelsen at store gassplaneter kan dannes i planetskiver i løpet av bare noen få millioner år, et kort tidsrom i astronomisk målestokk.

Eksoplanetens moderstjerne, Beta Pictoris, er 75 % mer massiv enn Sola og bare 12 millioner år gammel, dvs. mindre enn tre tusendeler av alderen til vår egen sol. Den befinner seg om lag 60 lysår unna i stjernebildet Maleren (Pictor på latin) og er et av de beste eksemplene man har på en stjerne omgitt av en støvete skive [1]. Tidligere observasjoner har avslørt en bøy eller krumning i skiven, en sekundær, skråstilt skive og kometer på vei inn mot stjernen. "Dette var indirekte men klare tegn på at det kunne finnes en massiv planet der. Med våre nye observasjoner kan vi endelig bevise det," sier teamleder Anne-Marie Lagrange. "Fordi stjernen er så ung, beviser resultatene våre at kjempeplaneter kan dannes i skiver i løpet av så lite som noen få millioner år."

Observasjoner den senere tid har vist at skiver rundt unge stjerner løser seg opp i løpet av noen millioner år, og at kjempeplaneter derfor må dannes raskere enn man før har trodd. Beta Pictoris er nå et tydelig bevis på at dette faktisk er mulig.

Forskerteamet brukte NAOS-CONICA-instrumentet (også kalt NACO [2]) på et av de fire 8,2 meter store teleskopene som utgjør ESOs Very Large Telescope (VLT), for å studere nærområdet rundt Beta Pictoris i 2003, 2008 og 2009. I 2003 fant de en svak kilde inni skiven (eso0842), men det var ikke mulig å utelukke fullstendig at dette kunne være en bakgrunnsstjerne. På de nye bildene fra 2008 og våren 2009 var kilden borte! De nyeste observasjonene, tatt høsten 2009, viste at kilden var på den andre siden av skiven. I mellomtiden hadde den altså gjemt seg enten bak eller foran stjernen (ved sistnevnte mulighet ville den druknet i det sterke stjernelyset). Dette bekreftet at kilden virkelig var en eksoplanet og at den gikk i bane rundt stjernen. Dataene gjorde det også mulig å si noe om størrelsen på banen rundt stjernen.

Det finnes per i dag direkte avbildninger av omtrent ti eksoplaneter, og planeten rundt Beta Pictoris (kalt Beta Pictoris b) har den hittil minste omløpsbanen. Avstanden fra moderstjernen er et aller annet sted mellom 8 og 15 ganger avstanden mellom Sola og Jorda (dvs. 8–15 astronomiske enheter), noe som tilsvarer omtrent avstanden fra Sola til Saturn. "Planetens korte periode gjør det mulig for oss å kartlegge hele banen i løpet av kanskje 15–20 år, og videre studier av Beta Pictoris b vil gi uvurderlig kunnskap om fysikken og kjemien i atmosfæren til en ung kjempeplanet," sier forskningsstudenten Mickael Bonnefoy.

Planeten har en masse på om lag ni jupitermasser og den rette masse og plassering for å kunne forklare den observerte bøyen i den innerste delen av skiven. Oppdagelsen kan derfor minne litt om hvordan Neptun ble funnet. Basert på observasjoner av Uranus sin bane, forutså astronomene Adams og Le Verrier på 1800-tallet posisjonen til en ukjent klode, nemlig Neptun.

"Sammen med planetene funnet rundt de unge, massive stjernene Fomalhaut og HR8799, tyder Beta Pictoris b på at store, jupiterlignende planeter kan være et vanlig biprodukt av planetdannelse rundt mer massive stjerner," forklarer teammedlem Gael Chauvin.

Slike planeter forstyrrer skivene rundt sine moderstjerner og skaper strukturer som enkelt burde kunne observeres med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), det revolusjonerende teleskopet som ESO og sine internasjonale partnere er i ferd med å bygge i Chile.

Noen få andre planetkandidater har tidligere blitt avbildet direkte, men alle disse befinner seg lenger unna moderstjernen sin enn det Beta Pictoris b gjør. Hadde disse planetene blitt plassert i vårt eget solsystem, ville de ligget nær eller forbi banen til den ytterste planeten, Neptun. Dannelsesprosessen til slike planeter er sannsynligvis nokså forskjellig fra den i solsystemet vårt og rundt Beta Pictoris.

"Den siste tidens direkte avbildninger av eksoplaneter – flere gjort med VLT – illustrerer mangfoldet av planetsystemer," sier Lagrange. "Blant alle disse er Beta Pictoris b det mest lovende tilfellet av en planet som kan ha bitt dannet på samme måte som kjempeplanetene i vårt eget solsystem."

[1] Slike roterende skiver rundt unge stjerner består av støv som stammer fra kollisjoner mellom større himmellegemer, f.eks. asteroider og små planeter på fosterstadiet. De er større versjoner av zodiakalstøvbåndet i vårt eget solsystem. Skiven rundt Beta Pictoris var den første som noensinne ble fotografert, og i dag vet vi at den strekker seg oppimot 1000 ganger avstanden mellom Sola og Jorda.

[2] NACO er et adaptiv optikk-instrument på ESOs Very Large Telescope i Chile. Takket være adaptiv optikk kan astronomene fjerne mesteparten av den slørende effekten som jordatmosfæren har på observasjoner fra bakken, og ta meget skarpe bilder.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Science denne uken ("A Giant Planet Imaged in the disk of the Young Star Beta Pictoris" av A.-M. Lagrange et al.).

Forskerteamet består av A.-M. Lagrange, M. Bonnefoy, G. Chauvin, D. Ehrenreich og D. Mouillet  (Laboratoire d'Astrophysique de l'Observatoire de Grenoble, Université Joseph Fourier, CNRS, Frankrike), D. Apai (Space Telescope Science Institute, Baltimore, USA), A. Boccaletti, D. Gratadour, D. Rouan og S. Lacour (LESIA, Observatoire de Paris-Meudon, Frankrike), og M. Kasper (ESO).