eso1026no — Pressemelding

VLT oppdager første superstorm på eksoplanet

23 June 2010

Astronomer har for første gang gjort målinger av en superstorm i atmosfæren til en eksoplanet, nærmere bestemt den varme jupiterlignende kjempeplaneten HD209458b. Svært nøyaktige observasjoner viser at karbonmonoksidgass strømmer i forrykende hastigheter fra planetens ekstremt varme dagside til den kaldere nattsiden. Ved hjelp av observasjonene kunne astronomene dessuten måle planetens banehastighet og dermed bestemme massen direkte, noe som heller aldri er gjort tidligere.

Resultatene presenteres denne uken i forskningsjournalen Nature.

"HD209458b er en ganske så skremmende klode. Ved å studere den giftige karbonmonoksidgassen med høy nøyaktighet fant vi bevis på en supervind, som blåser med en hastighet på 5000 til 10 000 kilometer i timen," sier Ignas Snellen, lederen av astronomteamet bak oppdagelsen.

Eksoplaneten HD209458b har omtrent 60 % av massen til Jupiter og går i bane rundt en sollignende stjerne 150 lysår fra Jorda, i retning stjernebildet Pegasus. Den kretser rundt moderstjernen sin i en avstand av kun 1/20 av distansen mellom Sola og Jorda. Derfor blir den kraftig oppvarmet, og overflatetemperaturen er da også om lag 1000 grader på den varme siden. Fordi planeten alltid vender samme side mot stjernen, er den ene siden svært varm, mens den andre er mye kaldere. "På Jorda leder store temperaturforskjeller alltid til sterke vinder, og våre nye undersøkelser viser at det samme er tilfelle for HD209458b," sier teammedlem Simon Albrecht.

HD209458b var den første eksoplaneten som ble oppdaget med passasjemetoden: Med 3,5 dagers mellomrom passerer planeten foran moderstjernen sin og blokkerer en ørliten del av stjernens lys i omtrent tre timer. Under passasjen filtreres en liten del av stjernelyset gjennom planetens atmosfære, noe som påvirker lyset. Et team av astronomer fra Leiden-universitetet, det nederlandske romforskningsinstituttet (SRON) og MIT i USA har brukt ESOs Very Large Telescope og den kraftige CRIRES-spektrografen for å finne og analysere de svake fingeravtrykkene som planetatmosfæren har etterlatt i stjernelyset. Forskerne fulgte planeten i fem timer mens den passerte inn foran moderstjernen. "CRIRES er det eneste instrumentet i verden som kan levere spektra som er detaljerte nok til å bestemme posisjonen til karbonmonoksidgassens spektrallinjer med en presisjon på 1/100 000," sier teammedlem Remco de Kok. "Den høye nøyaktigheten gjør at vi for første gang kan måle hastigheten til karbonmonoksidgassen ved hjelp av Doppler-effekten."

Astronomene var også først ute med andre bragder. De klarte for eksempel å direkte måle hastigheten som eksoplaneten har i sin bane rundt stjernen. "Vanligvis bestemmes en eksoplanets masse indirekte ved å måle 'slingringen' til stjernen og anslå en masse for stjernen ut fra teoretiske modeller. Denne gangen har vi i tillegg klart å måle bevegelsen til planeten, slik at vi kunne bestemme massen til både stjernen og planeten," sier medforfatter Ernst de Mooij.

For første gang klarte astronomene også å måle hvor mye karbon planetatmosfæren inneholder. "Det ser ut som H209458b er like rik på karbon som Jupiter og Saturn. Det kan bety at den ble dannet på samme måte," sier Snellen. "I framtiden vil astronomene kanskje kunne bruke denne type observasjoner for å studere atmosfæren til jordlignende planeter og finne ut som liv eksisterer andre steder i universet."

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Nature denne uken: "The orbital motion, absolute mass, and high-altitude winds of exoplanet HD209458b" av I. Snellen et al.

Forskerteamet består av Ignas A. G. Snellen og Ernst J. W. de Mooij, (Leiden Observatory, Nederland), Remco J. de Kok (SRON, Utrecht, Nederland), og Simon Albrecht (Massachusetts Institute of Technology, USA).