eso1027no — Pressemelding

R Coronae Australis: en kosmisk akvarell

30 June 2010

Dette storslåtte portrettet av området rundt stjernen R Coronae Australis er laget ut fra bilder tatt med Wide Field Imager-instrumentet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile. R Coronae Australis ligger i hjertet av et nærliggende stjernedannelsesområde og er omgitt av en vakker blålig refleksjonståke som befinner seg inni en gigantisk støvsky. Bildet avslører nye og overraskende detaljer i denne dramatiske himmelregionen.

Stjernen R Coronae Australis befinner seg i et av våre kosmiske nabolags nærmeste og mest spektakulære stjernedannelsesområder. Dette portrettet er tatt av Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Det er satt sammen av tolv enkeltbilder tatt gjennom røde, grønne og blå filtre.

Himmelutsnittet på det nye bildet er omtrent like bredt som fullmånen. Dette tilsvarer i fysiske mål rundt fire lysår i tåkens avstand, om lag 420 lysår unna i det lille stjernebildet Sørlige krone (Corona Australis på latin). Komplekset er oppkalt etter stjernen R Coronae Australis, som ligger midt i bildet. Den er en av flere stjerner i denne regionen som tilhører en klasse av svært unge stjerner med variabel lysstyrke og som fortsatt omgis av gass- og støvskyene de ble dannet fra.

Den intense strålingen fra disse varme, unge stjernene vekselvirker med den omliggende gassen og blir enten reflektert eller gjenutsendt på andre bølgelengder. Disse kompliserte prosessene, styrt av fysikken i det interstellare mediet og egenskapene til stjernene, er opphavet til stjernetåkenes praktfulle farger. De lyseblå tåkeregionene i dette bildet skyldes hovedsakelig at stjernelyset har blitt reflektert av små støvpartikler. De unge stjernene i R Coronae Australis-komplekset har noenlunde samme masse som Sola og sender ikke ut tilstrekkelig ultrafiolett lys til å kunne ionisere noen betydelige mengder av det omliggende hydrogenet. Det er derfor skyen ikke gløder med den karakteristiske rødfargen man kan se hos mange andre himmelområder der stjerner dannes.

Den enorme støvskyen som refleksjonståken er innhyllet i, vises her med imponerende detaljer. De subtile fargene og den varierte teksturen i støvskyene gjør at bildet kan minne om et impresjonistisk maleri. Et iøynefallende støvbånd strekker seg fra midt i bildet og ned mot venstre. Her er det synlige lyset fra stjernene som er i ferd med å dannes inni skyen, fullstendig absorbert av det tykke støvet. Disse objektene ble oppdaget tidligere ved å observere på lengre bølgelengder, nærmere bestemt med et kamera som kan registrere infrarød stråling.

Stjernen R Coronae Australis er ikke synlig for det blotte øye, men det lille, tiara-formede stjernebildet den ligger i, kan enkelt sees fra et mørkt observasjonssted. Like i nærheten på himmelen ligger det større stjernebildet Skytten og de rike stjernefeltene mot sentrum av hjemgalaksen vår, Melkeveien.