eso1038no — Pressemelding

Elegant galakse i et uvanlig lys

22 September 2010

Et nytt bilde, tatt med det kraftige HAWK-I-kameraet på ESOs Very Large Telescope ved Paranal-observatoriet i Chile, viser den vakre spiralgalaksen NGC 1365 i infrarødt lys. NGC 1365 er medlem av Fornax-galaksegruppen og befinner seg omtrent 60 millioner lysår fra Jorda.

Astronomene klassifiserer NGC 1365 som en stavspiral, og den er en av himmelens mest kjente og mest studerte galakser av denne typen. Formen er typisk for stavspiraler: en stavlignende struktur går rett gjennom galaksesenteret, og utover slynger to iøynefallende spiralarmer seg. Nær senteret finner vi en enda en spiralstruktur, og hele galaksen er fylt av fine støvbånd.

Denne galaksen er et ypperlig laboratorium for astronomer som studerer hvordan stavspiraler dannes og utvikler seg. Sammenlignet med bilder i synlig lys (potw1037a) er de nye infrarøde bildene fra HAWK-I mindre påvirket av støvet som blokkerer for deler av galaksen. De avdekker tydelig gløden fra enorme mengder stjerner både i staven og i spiralarmene. Observasjonene ble gjort for å hjelpe astronomene å forstå de komplekse materiestrømmene i galaksen og hvordan de påvirker gasslagrene som nye stjerner dannes fra. Den gigantiske staven (en fortetning av stjerner og lysende materie) påvirker galaksens form og gravitasjonsfelt, slik at gassen i enkelte regioner blir komprimert og begynner å danne stjerner. Langs de store spiralarmene ligger enorme, unge stjernehoper – hver med hundrevis eller tusenvis av lyssterke unge stjerner mindre enn ti millioner år gamle. Galaksen er for langt unna til at enkeltstjerne kan sees i dette bildet; størsteparten av de små, lysende klumpene er i virkeligheten stjernehoper. Galaksen sett under ett har en stjernedannelsesrate på omtrent tre solmasser per år.

Mens staven gjennom sentrum hovedsakelig inneholder eldre stjerner, fødes det mange nye i de gass- og støvfylte stjernefødestuene i den indre spiralstrukturen nær kjernen. Gravitasjonskraften fra staven leder dessuten gass og støv inn i galaksens midtpunkt, hvor astronomene har funnet bevis for et supermassivt sort hull, godt gjemt blant myriadene av lyssterke nye stjerner.

NGC 1365 med sine to kjempearmer måler om lag 200 000 lysår i diameter. De forskjellige delene av galaksen bruker ulik tid på en full runde rundt galaksekjernen. De ytre delene av staven trenger ca. 350 millioner år på et omløp. NGC 1365 og andre galakser av samme type har kommet mer i fokus de siste årene, etter at nye observasjoner viste at vår egen Melkeveigalakse også kunne være en stavspiral. Slike galakser er ganske vanlige – 2/3 av alle spiralgalakser er stavspiraler ifølge nye beregninger, og ved å studere andre slike systemer kan vi lære mer om vårt eget galaktiske hjem.

NGC 1365 i synlig lys