eso1101no — Pressemelding

VISTA stirrer dypt inn i den blå lagune

5 January 2011

Dette nye infrarøde bildet av Lagunetåken inngår i en fem år lang studie av Melkeveien med ESOs VISTA-teleskop ved Paranal-observatoriet i Chile. Det er et lite utsnitt av et mye større bilde av området rundt stjernetåken, som igjen bare er en del av et enormt kartleggingsprosjekt.

Astronomer bruker for tiden ESOs VISTA-teleskop (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) for å gjennomsøke Melkeveiens sentrale regioner. Målet er å finne variable objekter og kartlegge sentralområdets struktur mer detaljert enn noen gang før. Denne store kartleggingen har fått navnet "VISTA Variables in the Via Lactea", forkortet VVV [1]. Det nye infrarøde bildet som presenteres her, ble tatt i forbindelse med dette prosjektet. Det viser en berømt stjernefabrikk kalt Lagunetåken (også kjent som Messier 8, se eso0936), som befinner seg omkring 4000–5000 lysår unna, i stjernebildet Skytten.

Infrarøde observasjoner lar astronomene se gjennom sløret av støv som blokkerer det synlige lyset fra fjerne himmelobjekter. Det er fordi det synlige lyset, som har en bølgelengde av samme størrelse som støvpartiklene, blir spredt kraftig i alle retninger, mens det mer langbølgede infrarøde lyset kan passere stort sett uhindret gjennom støvet. Med sitt 4,1 meter store hovedspeil er VISTA verdens største kartleggingsteleskop, og det er bygd for å gjennomsøke store himmelarealer på nær-infrarøde bølgelengder raskt og med høy følsomhet. Det er derfor perfekt til å studere hvordan stjerner fødes.

Stjerner dannes typisk i store molekylskyer av gass og støv, som kollapser under sin egen vekt. Lagunetåken inneholder imidlertid også en rekke mye mer kompakte regioner, kalt Bok-globuler [2], der støv og gass fortettes. Disse mørke skyene er så tette at de selv i infrarødt lys kan blokkere lyset fra bakenforliggende stjerner. Men den mest berømte mørke strukturen i stjernetåken er det laguneformede støvbåndet – derav navnet – som bukter seg gjennom den lysende gasskyen.

Varme, unge stjerner som sender ut intens ultrafiolett stråling, er årsaken til at gassen i tåken lyser. Men Lagunetåken rommer også enda yngre stjernemedlemmer. Inni tåken er det oppdaget nyfødte stjerner som er så unge at de fortsatt er omgitt av de gass- og støvskiver de ble dannet fra. Slike ferske stjerner sender av og til ut partikkelstråler, såkalte jeter, fra polene sine. Når disse jetene pløyer seg gjennom den omliggende gassen, oppstår relativt kortlivede lysende områder kalt Herbig-Haro-objekter [3], som gjør de nyfødte stjernene enklere å oppdage. I de siste fem årene har flere Herbig–Haro-objekter blitt registrert i Lagunetåken, så babyboomen er tydeligvis ikke over her enda.

[1] Dette er en av seks pågående kartlegginger med VISTA. I prosjektet skal Melkeveiens sentralområde avbildes gjentatte ganger over en periode på fem år, for på den måte å oppdage hopetall av nye variable objekter.

[2] Bart Bok var en hollandsk-amerikansk astronom som tilbrakte mesteparten av sin lange karriere i USA og Australia. Han oppdaget de mørke flekkene som nå er oppkalt etter ham, i himmelområder med aktiv stjernedannelse, og han spekulerte i hvorvidt de kunne være knyttet til de tidligste stadier av stjernedannelse. De skjulte babystjernene ble observert direkte først da infrarøde bilder ble tilgjengelig flere tiår senere.

[3] Selv om de ikke var de første til å se slike objekter, var astronomene George Herbig og Guillermo Haro de første som inngående studerte spektrene til disse merkelige objektene og forsto deres sanne natur – nemlig at de ikke bare var klumper av gass og støv som reflekterte lys eller lyste på grunn av den intense strålingen fra unge stjerner, men at de var en ny type objekter knyttet til stjernedannelse.

Forskerteamet bak VVV-kartleggingen består av Dante Minniti (Universidad Catolica, Chile), Phil Lucas (University of Hertfordshire, Storbritannia), Ignacio Toledo (Universidad Catolica) og Maren Hempel (Universidad Catolica).