eso1103no — Pressemelding

Oriontåken overrasker stadig

19 January 2011

Dette drømmeaktige bildet av Oriontåken er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Denne berømte tåken har mer å by på enn bare sin skjønnhet. Den gjør det mulig for astronomene å studere et massivt stjernedannelsesområdene på nært hold og lære mer om stjernenes fødsel og utvikling. Dataene som ble brukt til dette bildet, ble utvalgt av Igor Chekalin (Russland), en av deltagerne i ESOs astrofotokonkurranse "Hidden Treasures" i 2010. Igors versjon av Oriontåken var det syvende høyest rangerte bidraget i konkurransen, og et av Igors andre bilder klatret faktisk helt til topps.

Oriontåken, også kjent som Messier 42, er et av de mest gjenkjennelige og mest studerte objekter på nattehimmelen. Det er et gigantisk gass- og støvkompleks hvor massive stjerner dannes – faktisk det nærmeste slike område vi kjenner til. Den glødende gassen lyser så sterkt at den kan sees med det blotte øye, og observert gjennom et teleskop er den et fascinerende syn. Til tross for at tåken er så godt kjent og ligger så nær Jorda, er det fortsatt mye å lære om denne stjernefødestuen. For eksempel fant man så sent som i 2007 ut at den ligger enda nærmere oss enn man først hadde antatt; avstanden er 1350 lysår, ikke 1500 lysår.

Astronomer har tidligere anvendt Wide Field Imager-kameraet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved ESOs La Silla-observatorium i Chile for å studere stjernene inne i Messier 42. De fant ut at de lyssvake røde dvergene i stjernehopen som er energikilden til den lysende gassen, sender ut mye mer lys enn det man tidligere hadde antatt. Dette gav astronomene ny kunnskap om dette berømte objektet og stjernene som holder til der. Det var aldri meningen at observasjonene man gjorde i forbindelse med dette forskningsprosjektet, skulle brukes til å lage et fargebilde, men nå har altså dataene blitt gjenbrukt for å skape dette meget detaljrike bildet av Messier 42.

Bildet er satt sammen av flere eksponeringer tatt gjennom totalt fem ulike filtre. Lys som passerte gjennom det røde filteret, samt et filter som slipper gjennom stråling fra glødende hydrogengass, er farget rødt. Lys i den gulgrønne delen av spekteret er farget grønt, blått lys er farget blått, og lys som gikk gjennom det ultrafiolette filteret er farget fiolett. Eksponeringstiden gjennom hvert av filtrene var omtrent 52 minutter.

Dette bildet ble prosessert av ESO med utgangspunkt i observasjonsdataene Igor Chekalin [1] fra Russland fant i ESO-arkivene da han deltok i astrofotokonkurransen "Hidden Treasures" ("Skjulte skatter" på norsk) i 2010 [2]. Konkurransen ble arrangert av ESO i oktober–november 2010 og henvendte seg til alle som liker å lage vakre bilder av nattehimmelen utfra ekte astronomiske data.

[1] Igor søkte gjennom ESOs arkiver og fant datasettet han brukte for å lage sin versjon av Messier 42, som fikk en syvendeplass blant nesten 100 bidrag totalt. Hans bilde kan sees her. Igor Chekalin ble tildelt førstepremien i konkurransen for sin komposisjon av Messier 78, og han sendte også inn et bilde av NGC 3169, NGC 3166 og SN 2003cg, som fikk andreplassen.

[2] ESOs "Hidden Treasures"-konkurranse gav amatørastronomer muligheten til å lete i ESOs enorme astronomiske dataarkiver etter en godt gjemt diamant som trengte en god omgang finsliping for å skinne. Deltagerne sende inn nesten 100 bidrag og ti dyktige personer ble belønnet med flotte premier. Hovedvinneren fikk en reise, med alle utgifter dekket, til ESOs Very Large Telescope på Paranal i Chile, verdens mest avanserte optiske teleskop. De ti vinnerne sendte samlet sett inn de tjue høyest rangerte bildene i konkurransen.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.