eso1104no — Pressemelding

Pannekakegalaksen NGC 3621

2. februar 2011

Den lyssterke galaksen NGC 3621, her avbildet med Wide Field Imager-instrumentet på 2,2-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, ser ved første øyekast ut som et typisk eksempel på en klassisk spiralgalakse. Men den er faktisk ganske uvanlig: Den har ingen utbulning i sentrum og beskrives derfor som en skivegalakse.

Spiralgalaksen NGC 3621 ligger omtrent 22 millioner lysår unna, i stjernebildet Vannslangen. Den er forholdsvis lyssterk og kan studeres med et middels stort amatørteleskop. Dette bildet ble tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Dataene ble funnet i ESOs arkiver av Joe DePasquale i forbindelse med "Hidden Treasures"-konkurransen [1]. Joes bilde av NGC 3621 ble rangert på femteplass i konkurransen.

Denne galaksens form ligner en pannekake, noe som tyder på at den enda ikke har vært i kontakt med andre galakser. En galaksekollisjon ville nemlig ha forstyrret den tynne skiven av stjerner og forårsaket et liten utbulning i galaksesenteret. De fleste astronomer tror galakser vokser ved å kollidere og smelte sammen med andre galakser i en prosess kalt hierarkisk galaksedannelse. Over tid burde dette lage store utbulninger i midten av spiralgalaksene. Nyere forskning har imidlertid vist at galakser helt uten sentral utbulning, såkalte "pure-disc galaxies" på engelsk, faktisk kan være ganske vanlige. NGC 3621 er et godt eksempel på denne typen.

NGC 3621 er interessant for astronomene av flere grunner. Fordi den ligger relativt nær kan man studere en rekke ulike objekter i den, deriblant stjernefødestuer, støvskyer og variable stjerner kalt cepheider, som astronomene bruker som avstandsmarkører i universet [2]. På slutten av 1990-tallet var NGC 3621 en av 18 utvalgte galakser i et nøkkelprosjekt med Romteleskopet Hubble: Målet var å observere cepheide-stjerner og måle universets utvidelseshastighet med større nøyaktighet enn noen gang før. I dette vellykkede prosjektet ble det observert hele 69 cepheider bare i denne galaksen.

Flere monokromatiske eksponeringer tatt gjennom fire ulike fargefiltre ble satt sammen for å lage dette bildet. Eksponeringer som ble tatt gjennom et blått filter er farget blå i det endelige bildet. Bilder tatt gjennom et gulgrønt filter har fått grønn farge, mens bilder tatt gjennom et rødt filter er farget mørk oransje. I tillegg er bilder tatt med et filter som kun slipper gjennom stråling fra glødende hydrogengass, farget rødt. Den samlede eksponeringstiden gjennom hvert av filtrene er henholdsvis 30, 40, 40 og 40 minutter.

[1] ESOs "Hidden Treasures"-konkurranse i 2010 gav amatørastronomer muligheten til å lete i ESOs enorme astronomiske dataarkiver etter en godt gjemt diamant som trengte en omgang finsliping for å skinne. Deltagerne sendte inn nesten 100 bidrag og ti dyktige personer ble belønnet med flotte premier. Den samlede vinneren fikk en reise, med alle utgifter dekket, til ESOs Very Large Telescope på Paranal i Chile, verdens mest avanserte optiske teleskop. De ti vinnerne sendte samlet sett inn de tjue høyest rangerte bildene i konkurransen.

[2] Cepheider er svært lyssterke stjerner – opptil 30 000 ganger mer energirik enn vår egen sol – der lysstyrken varierer regelmessig over flere dager, uker eller måneder. Perioden til disse variasjonene henger sammen med stjernens sanne lysstyrke, også kjent som absolutt magnitude. Hvis man kjenner stjernens absolutte magnitude og i tillegg måler hvor sterkt den lyser på himmelen, kan astronomene enkelt regne ut dens avstand fra Jorda. Cepheide-stjernene er derfor avgjørende for å fastlegge avstandsskalaen i universet.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.