eso1105no — Pressemelding

Praktfull refleksjon

16 February 2011

Stjernetåken Messier 78 er hovedfokus i dette bildet tatt med Wide Field Imager-instrumentet på MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet i Chile. Det sterke lyset fra stjerner i nabolaget reflekteres av støvpartikler i tåken og bader området i et vakkert, blått lys. Igor Chekalin vant hovedpremien i ESOs astrofotokonkurranse "Hidden Treasures" i 2010 med sin versjon av dette praktfulle objektet.

Messier 78 er et fint eksempel på en refleksjonståke. Den ultrafiolette strålingen fra stjernene som bestråler den er ikke sterk nok til å ionisere gassen slik at den lyser – tåkens støvpartikler reflekterer rett og slett stjernelyset som treffer dem. Likevel kan Messier 78 enkelt observeres med et lite teleskop, da den er en av himmelens mest lyssterke refleksjonståker. Den befinner seg omtrent 1600 lysår unna, i stjernebildet Orion, og kan sees nordøst for den østligste stjernen i Orions belte.

Dette nye bildet av Messier 78, tatt med MPG/ESOs 2,2-metersteleskop ved La Silla-observatoriet, er basert på data utvalgt av Igor Chekalin i forbindelse med hans vinnerbidrag til konkurransen "Hidden Treasures" [1].

Det lyseblå skjæret som sees i tåken på dette bildet, er en nøyaktig gjengivelse av tåkens dominerende farge. Blåfarger opptrer ofte i refleksjonståker på grunn av måten stjernelyset reflekteres og spres av de ørsmå støvpartiklene: Blått lys med korte bølgelengder spres nemlig mer effektivt enn det røde og mer langbølgede lyset.

Dette bildet inneholder flere markante trekk i tillegg til den glødende tåken. Et tykt, ugjennomsiktig støvbånd strekker seg tvers over bildet og blokkerer for lyset fra bakenforliggende stjerner. Nede til høyre kan en se flere merkelige rosa strukturer. Disse stammer fra jetstråler med materiale som er blitt kastet vekk fra nydannede stjerner som ennå ligger begravd dypt inni støvskyene.

To lyssterke stjerner, HD 38563A og HD 38563B, utgjør den viktigste energikilden til Messier 78. Tåken inneholder imidlertid mange andre stjerner, deriblant en gruppe på rundt 45 unge stjerner (yngre enn 10 millioner år) med liten masse og kjerner som fortsatt er for kalde til at hydrogenfusjon kan finne sted. Disse kalles T Tauri-stjerner. Studier av denne stjernetypen er avgjørende for å forstå de tidlige stadiene i stjernedannelse og lære mer om hvordan planetsystemer blir til.

Bemerkelsesverdig nok har dette tåkekomplekset endret seg markant de siste ti årene. I februar 2004 tok den erfarne amatørastronomen Jay McNeil et bilde av denne himmelregionen med et lite 7,5-centimeters teleskop. Til sin store overraskelse fant han et lysende tåkeområde – det iøynefallende vifteformede objektet nær bunnen i dette bildet – som ikke kunne sees på flesteparten av bildene som tidligere hadde vært tatt. Objektet kalles nå McNeil-tåken og ser ut til å være en meget foranderlig refleksjonståke omkring en ung stjerne.

Dette fargebildet er satt sammen av flere monokromatiske eksponeringer tatt gjennom blå, gulgrønne og røde filtre, samt et H-alfa-filter, som bare slipper gjennom lys fra glødende hydrogengass. Samlet eksponeringstid gjennom hvert filter var henholdsvis 9, 9, 17,5 og 15,5 minutter.

[1] Igor Chekalin fra Russland fant rådataene til dette bildet av Messier 78 i ESOs arkiver da han deltok i konkurransen "Hidden Treasures" (eso1102). Han prosesserte rådataene med imponerende dyktighet og vant førstepremien i konkurransen med sin versjon. ESOs egne bildebehandlingseksperter har i ettertid prosessert rådataene i full oppløsning for å lage bildet som er vist her.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.