eso1110no — Pressemelding

Et par meget kalde brune dverger

23 March 2011

Observasjoner gjort med ESOs Very Large Telescope og to andre teleskoper har frambrakt en ny kandidat til tittelen kaldeste kjente stjerne: En brun dverg i et dobbeltstjernesystem med samme temperatur som en nytrukket kopp te – varmt å regne for oss mennesker, men uvanlig kaldt for overflaten av en stjerne. Dette objektet er så kaldt at det er i ferd med å krysse den flytende grensen mellom små, kalde stjerner og store, varme planeter.

Brune dverger er egentlig mislykkede stjerner: De har ikke nok masse for at gravitasjonen skal kunne sette i gang atomkjernereaksjonene som får stjernen til å lyse. Den nyoppdagede brune dvergen, kalt CFBDSIR 1458+10B, er det minst lyssterke medlemmet av et dobbeltsystem av brune dverger som befinner seg bare 75 lysår fra Jorda [1].

Med den kraftige X-shooter-spektrografen på ESOs Very Large Telescope (VLT) kunne astronomene vise at det sammensatte objektet var svært kaldt sammenlignet med andre brune dverger. "Vi var forbauset over den lave temperaturen, men selvsagt enda mer overrasket da det viste seg at objektet var et dobbeltsystem der en av komponentene var enda kaldere og derfor ekstra interessant," sier medforfatteren av forskningsartikkelen, Philippe Delorme ved Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble (CNRS/Université Joseph Fourier). CFBDSIR 1458+10 er det kaldeste par brune dverger man kjenner til.

Temperaturen til den minst lyssterke av de to brune dvergene er beregnet til ca. 100 grader Celsius – kokepunktet til vann her på Jorda og ikke så ulikt temperaturen i en badstue [2]. "Ved slike temperaturer forventer vi at objektet har egenskaper som minner mer om en stor eksoplanet enn en typisk brun dverg. Den kan til og med ha skyer av vanndamp i atmosfæren," forteller hovedforfatteren av forskningsartikkelen, Michael Liu ved University of Hawaii. "Når vi i den nære framtid kan ta bilder av store gassplaneter omkring sollignende stjerner, tror jeg faktisk mange vil ligne på CFBDSIR 1458+10B."

Tre forskjellige teleskoper måtte til for å avdekke dette unike objektets sanne natur. I første omgang fant astronomene ut at CFBDSIR 1458+10 besto av to objekter ved hjelp av adaptiv optikk-systemet LGS på Keck II-teleskopet på Hawaii [3]. Liu og hans kollegaer anvendte så et infrarødt kamera på Canada-France-Hawaii-teleskopet, også på Hawaii, for å bestemme avstanden til de to brune dvergene [4]. Til slutt brukte de ESOs VLT for å studere parets infrarøde spektrum og måle temperaturen.

Jakten på kalde objekter er et meget aktivt felt innenfor dagens astronomi. Romteleskopet Spitzer har f.eks. nylig identifisert to andre meget lyssvake objekter som kan kjempe om å være den kaldeste kjente brune dverg, men temperaturene deres er ikke målt med stor nok nøyaktighet ennå. Framtidige undersøkelser vil gi et bedre grunnlag for sammenligning med CFBDSIR 1458+10B. Liu og hans team planlegger å observere CFBDSIR 1458+10B på ny, både for å få enda bedre forståelse av dens egenskaper og for å begynne kartleggingen av dobbeltsystemets baner. Etter et tiår med banestudier burde astronomene kunne fastslå massen til systemet.

[1] CFBDSIR 1458+10 er navnet på dobbeltstjernesystemet. De to komponentene er kjent som CFBDSIR 1458+10A og CFBDSIR 1458+10B, der sistnevnte er den kaldeste og minst lyssterke. De ser ut til å kretse rundt hverandre i en avstand av omtrent tre ganger avstanden mellom Jorda og Sola med en periode på om lag tretti år.

[2] Til sammenligning er temperaturen på Solas overflate rundt 5500 grader Celsius.

[3] Adaptiv optikk er et system som motvirker jordatmosfærens negative innvirkning på bilder av stjernehimmelen. Det bedrer bildets skarphet opp mot ti ganger og gjør det mulig å oppløse meget tette dobbeltstjerner.

[4] På grunn av Jordas bane rundt Sola kan astronomene måle den tilsynelatende halvårlige forskyvning man får for et objekt som ligger nær oss i forhold til de fjerne stjerner i bakgrunnen. Ved hjelp av denne effekten, kjent som parallakse, kunne astronomene bestemme avstanden til de brune dvergene.

Denne studien presenteres i en forskningsartikkel i journalen Astrophysical Journal: "CFBDSIR J1458+1013B: A Very Cold (>T10) Brown Dwarf in a Binary System" av Liu et al.

Forskerteamet består av Michael C. Liu (Institute for Astronomy [IfA], University of Hawaii, USA), Philippe Delorme (Institut de planétologie et d’astrophysique de Grenoble, CNRS/Université Joseph Fourier, Frankrike [IPAG]), Trent J. Dupuy (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, Cambridge, USA), Brendan P. Bowler (IfA), Loic Albert (Canada-France-Hawaii Telescope Corporation, Hawaii, USA), Etienne Artigau (Université de Montréal, Kanada), Celine Reylé (Observatoire de Besançon, Frankrike), Thierry Forveille (IPAG) og Xavier Delfosse (IPAG).

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.