eso1112no — Pressemelding

Tsjekkias president besøker ESOs Paranal-observatorium

7 April 2011

6. april 2011 ble ESOs Paranal-observatorium beæret med besøk av Tsjekkia president Václav Klaus og hans kone Livia Klausová. De benyttet samtidig muligheten til å beundre Cerro Armazones der det planlagte kjempeteleskopet E-ELT skal bygges.

Den framstående gjesten ble vist alle de teknologiske installasjonene ved Paranal-observatoriet – verdens mest avanserte observatorium for observasjoner i synlig lys. Han var dessuten til stede da kuppelen til et av de fire 8,2 meter store teleskopene som utgjør Very Large Telescope (VLT), åpnet seg før nattens observasjoner tok til.

"Jeg er glad for å kunne ønske president Klaus velkommen til Paranal-observatoriet og personlig vise ham det verdensledende forskningsanlegget som ESO har bygget og driver på vegne av europeisk astronomi," sa ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw.

"Jeg er svært imponert over den bemerkelsesverdige teknologien ESO har bygget her i hjertet av ørkenen," svarte president Klaus. "Tsjekkiske astronomer er allerede flittige brukere av disse fasilitetene, og vår industri og vårt vitenskapsmiljø ser fram til å bidra til det framtidige E-ELT."

Fra plattformen utenfor VLT kunne presidenten nyte utsikten til andre deler av Chiles Atacamaørkenen, deriblant Cerro Armazones. Armazones er valgt som tilholdssted for det framtidige kjempeteleskopet E-ELT (se eso1018). Innen utgangen av 2011 vil ESO søke sine styrende organer om grønt lys til byggingen av E-ELT, som har en prislapp på rundt en milliard euro. Byggestart forventes i 2012 og de vitenskapelige observasjonene skal etter planen starte i begynnelsen av neste tiår.

President Klaus hadde følge av sin utenriksminister Karel Schwarzenberg, Tsjekkias ambassadør i Chile, Zdenek Kubánek, samt embetsmenn fra regjeringen og en delegasjon fra den tsjekkiske industrien. Gruppens verter på Paranal var ESOs administrerende direktør Tim de Zeeuw, ESOs representant i Chile, Massimo Tarenghi, driftsdirektør Andreas Kaufer og Jan Palous, Tjekkias representant i ESO-rådet.

Etter å ha overvært VLT gjøre seg klar for nattens observasjoner, kunne president Klaus nyte en spektakulær solnedgang over Stillehavet fra VLT-plattformen. Deretter besøkte han kontrollrommet der VLT og interferometeret VLTI styres fra. Her fikk presidenten være med å sette igang observasjonene fra kontrollpanelet til et av de fire VLT-teleskopene.

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.