eso1113no — Pressemelding

Himmelsk fyrverkeri fra døende stjerner

13 April 2011

Dette bildet av stjernetåken NGC 3582, tatt med Wide Field Imager-instrumentet på 2,2-metersteleskopet ved ESOs La Silla-observatorium i Chile, viser gigantiske gassløkker som i utseende minner om protuberanser på Sola. Selv om løkkene antas å ha blitt kastet ut av døende stjerner, er nye stjerner i ferd med å dannes inni denne stjernefødestuen. Disse energiske ynglingene sender ut intens ultrafiolett stråling som får gassen i tåken til å lyse.

NGC 3582 er del av en stor stjernedannelsesregion kalt RCW 57 i Melkeveien. Den befinner seg i det sørlige stjernebildet Kjølen (dvs. kjølen til Jasons skip Argo i den greske mytologi) nær Melkeveiens plan. Komplekset med glødende gasståker og mørke støvskyer  ble oppdaget av John Herschel i 1834 under et opphold i Sør-Afrika.

Noen av stjernene som fødes i områder som NGC 3582 er mye tyngre enn Sola. Disse monsterstjernene frigir enorme energimengder og har veldig korte liv som ender i supernovaeksplosjoner. Materialet som kastes ut i disse dramatiske eksplosjonene, lager bobler i den omliggende gassen og støvet. Dette er mest sannsynlig bakgrunnen for løkkene vi ser på bildet.

Dette bildet ble laget ut fra flere enkeltbilder tatt gjennom ulike filtre. Data fra Wide Field Imager-instrumentet tatt gjennom et rødt filter er her vist med grønne og røde farger, mens data tatt gjennom et filter som kun slipper gjennom det karakteristiske røde lyset fra glødende hydrogen, også er farget rødt. Infrarøde tilleggsdata fra Digitized Sky Survey er vist med blå farger.

Bildet ble prosessert av ESO med utgangspunkt i observasjonsdataene Joe DePasquale fra USA [1] fant i ESO-arkivene da han deltok i astrofotokonkurransen "Hidden Treasures" i 2010 [2]. Konkurransen ble arrangert av ESO i oktober–november 2010 og henvendte seg til alle som liker å lage vakre bilder av nattehimmelen ved hjelp av astronomiske data fra profesjonelle teleskoper.

[1] Joe søkte gjennom ESOs arkiver selv for å finne datasettet han brukte for å lage sin versjon av NGC 3582, som fikk en tiendeplass blant nesten 100 bidrag totalt. Hans bilde kan sees her

[2] ESOs "Hidden Treasures"-konkurranse i 2010 gav amatørastronomer muligheten til å lete i ESOs enorme astronomiske dataarkiver etter en godt gjemt diamant som trengte en omgang finsliping for å skinne. Les mer om "Hidden Treasures" på http://www.eso.org/public/outreach/hiddentreasures/

ESO, European Southern Observatory, er den fremste mellomstatlige astronomiorganisasjonen i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. Organisasjonen er finansiert av 15 land: Belgia, Brasil, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italia, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland og Østerrike. ESO har en ambisiøs dagsorden med fokus på design, bygging og drifting av effektive bakkebaserte observasjonsanlegg, der hovedmålet er å gjøre viktige vitenskapelige oppdagelser. ESO har også en ledende rolle i å fremme og organisere samarbeid innenfor astronomisk forskning. ESO driver tre unike, verdensledende observatorier i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. Ved Paranal har ESO bygget Very Large Telescope, verdens mest avanserte astronomiske observatorium for synlig lys, og VISTA, verdens største kartleggingsteleskop. ESO er den europeiske partner i et revolusjonerende teleskop kalt ALMA, nåtidens største astronomiprosjekt. ESO planlegger for tiden et såkalt ekstremt stort optisk/nær-infrarødt teleskop som har fått betegnelsen E-ELT: European Extremely Large Telescope. Med en speildiameter på 42 meter vil dette bli det største "øye" i verden som skuler opp på himmelen.